Órás esztergapadokon (pl. Bolein) kimondottan gyakori a hengeres "ágy", ráadásul csak egy darab, nem is párban.
Aztán ott van ezeknek a nagy testvére, a sokak által dicsért orosz Universal:
http://www.lathes.co.uk/russian/
http://www.lathes.co.uk/russian/page2.html
Ennek a Dávid esztergának az ágyával szerintem nem is az a legnagyobb baj, hogy hengeres, hanem, hogy nem túl merev a kialakítása: nagyon nyurga és nincs kapcsolat az első és a hátsó rúd között.
Nézd meg a fenti Universalt, mennyivel robosztusabb a kialakítása. Sokkal vastagabb henger az ágy, pedig talán fele akkora lehet a csúcstáv.
És az is okosan van kitalálva, hogy a teherviselés nem két független elem (rúd) között oszlik meg, hanem egy darab vaskos rúd a fő teherviselő elem - majdnem teljesen a főorsó alatt. A hátsó vezeték (ami sík) egy hosszú erőkaron keresztül pozicionál.