farigó82 Creative Commons License 2020.06.28 0 0 326632

Elnézést a késői válaszért. Üzemmódok tekintetében félreértettük egymást, elnézést igyekeztem tömören fogalmazni. Szerintem az nem kérdés, hogy az S-Bahn járművek műszaki paraméterei adottak, mert a MÁV-Start meglévő járműparkja alkalmazható (praktikusan személyvonatokra: FLIRT, zónázókra: KISS).

 

A HÉV-metró szerintem az átjárható üzemek esetén lenne érdekes, és ezt szerintem Budapest Mobilitási Tervének egy fejezetében elemezni kellene: van-e létjogosultsága Budapesten tram-trainnek vagy vasútra kijáró HÉV-metrónak, és ha igen milyen és mennyire egységes műszaki paraméterekkel?

Bővebben kifejtve egy ilyen stratégiai fejezetnek szerintem ezek lehetnének a kívánalmai: http://forum.index.hu/Article/viewArticle?a=152323586&t=9018195

 

Ez alapjaiban meghatározza az S-Bahn törzsszakasz budai vonalát. Ha ugyanis az átjárható üzemnek van létjogosultsága, akkor az S-vonatok mehetnének Kelenföldről a lehető legrövidebb úton a Nyugati felé (Ali-féle elképzelés), mert a Villányi úttól lehetne egy leágazó "gyorsvillamos" a mai vasúti területen át Hűvösvölgy felé (távlatban esetleg Solymár és Budakeszi felé). Ha ennek nincs létjogosultsága, mert az előzetes elemzés kihozza, hogy haszon-költség arány alapján kár ezzel foglalkozni, akkor valóban észszerű, hogy a vasútnak kellene érintenie a Moszkva teret, ahonnan villamossal lehet továbbutazni az észak-budai célpontok felé. Ebbe a haszon-költség elemzésbe bele kell tartoznia, hogy a Krisztina krt. a Déli-Moszkva szakaszon valóban telített villamosokkal, tehát tram-traint (vagy nagyobb járművet) csak jelentős átépítés, különszintűsítés és nyomvonalkorrekció révén képes fogadni.

 

Ha kialakulhatna egy budai észak-déli gyorsvillamos, azzal a Moszkva tér környéki ráhordó hálózat számára is megmaradnának a dél-budai elővárosi kapcsolatok. Óbuda felől szerintem nem reális idáig bevillamosozni, ha valaki Pestre megy.

Egy dolog veszhetne el az itteni buszok+fogas+59-es villamos hálózatán utazók számára: nagyvasúton a negyedátmérős "kvázi távolsági" vonatok egy S-Bahn rendszer esetén bevonhatók lennének a zónázók közé, AliGuttal viszont a Moszkva tér helyett ezek a Kossuth teret érintenék. Erre példák egész évben az egri és a veszprémi gyorsok (ezeket össze is lehetne kötni), nyáron pedig a balatonfüredi Katica és Siófoki FLIRT sebesek. Ezek ma főként a Déliből indulnak (kivéve az egrit), tehát a budai hegyvidék buszai és villamosai ma legalább részben érintik ezeknek a dunántúli részeit, AliGut+gyorsvillamos esetén viszont a gyorsvillamossal egy többlet átszállás révén lehetne ezeket a Villányi útnál vagy Kelenföldnél elérni.

 

Megállókiosztás tekintetében a Vár alatti állomás volt kérdéses. Innen csak egy lehetőség a Lánchídon át buszozni vagy gyalogolni a Deák tér felé. Az M2-es metró a Kossuth térről ugyanúgy rendelkezésre fog állni, ahogy a Moszkva tér felől is.

 

"A közbeszerzési kiírás viszont szerintem nagyon nagyot hibázva feladatnak tekinti a Déli pu. teljes felszámolását, így elveszi a helyet átjárható rendszertől, vasúttól és esetlegesen gyorsvillamostól is. A meglévő infrastruktúra (alagút, bevágás, híd, födém) pedig értékes. Erre a problémára szerintem egy jó pályázó legalább egy fél alfejezettel kitér."

 Ezzel sem értek egyet. ...hatalmas területek szabadulnak föl

 

Ez szerintem azért problémás, mert a közbeszerzés kiírója ezzel az igényével súgott (valójában nyíltan megmondta), hogy a tanulmánykészítőnek melyik alternatívát kell győztesnek kihoznia. Valóban igaz, hogy hatalmas területek szabadíthatók fel a vágányrengetekből építési célokra. Ez azonban nem igényli a teljes infrastruktúra felszámolását. Maga az infrastruktúra a város életében ugyanis szintén értékes, legfeljebb nem kellene szétterjeszkednie. A Mészáros u. és az Avar u. közötti kanyon vágányainak a felét ma is pótlás nélkül meg lehetne szüntetni. Menetrendi szerkezetváltással pedig a valóban használt tárolóvágányok jó része se lenne szükséges (http://itf.hu/index.php/cikk/108-daily-palyaudvar). Ilyen léptékű területfelszabadítás után már csak hab lenne a tortán, ha elég lenne csak 2 vágányt megtartani a gyorsvillamosnak. Azoknak az eltüntetése pedig építési telek szempontjából már valószínűleg nem lenne igazán hasznos, a városi közlekedés viszont szenvedhet miatta kárt.

ex41fan

Előzmény: DarvasKristof (326375)