parsifal hendrix Creative Commons License 2019.10.20 0 0 5244

2019.10.20  23:00 - 23:55  Bartók Rádió



EBU Jazz

A Florian Weber Quartet koncertje

Tagjai: Florian Weber (zongora), Ralph Alessi (trombita), Michel Benita (bőgő), Nasheet Walts (dob)Florian Weber szerzeményei1. Melody Of A Waterfall, 2. Tribute, 3. Passacaglia, 4. The Follower, 5. First Dance (INNtöne Jazz Fesztivál, 2019. június 9.)Mv.: Fellegi LénárdSzerk.: Veisz Gábor 

 

 

kisújszállási későesti hendrix

 

                                                jazzt hallgat, bámul az éjszakába, magányosan

 

milliárdnyi ember az amerikai, ázsiai nagyvárosokban

 

                                                           egyik se tudja, hogy mit írt arany petőfinek a mihályról, a babits mihályról

                                                           bergsonról, freudról, az irgalomról

 

 

 Babits Mihály egy jól ismert bibliai történetet dolgoz fel, sajátos szempontból. Az irgalom fogalma nagyon sokszor megjelenik a Bibliában, ellenpontként Isten igazságosságával. Ez a kettősség ad Jónás könyvének is különös feszültséget. Az igazságosság azt jelenti, hogy Isten megbünteti a bűnöst, és megjutalmazza, aki azt megérdemli. Ezt írja felül Isten irgalmassága. Mikor könyörül Isten a bűnösön? A Biblia szerint elsősorban akkor, ha a bűnös megbánja vétkét, és irgalomért könyörög.

– Van-e különbség a bibliai Jónás történet és a Babits által megírt történet között?

– Jónás könyve különös módon kifeszíti az irgalom kérdését. A történet szerint Isten Jónás prófétát küldi Ninivébe, amely a zsidókkal ellenséges asszírok fővárosa. Jónás feladata, hogy figyelmeztesse a niniveieket, bűneik miatt Istennek betelt a haragja, és elhatározta, hogy elpusztítja őket. Jónás nem örül a megbízatásának, és ahelyett, hogy teljesítené azt, egy ellenkező irányba tartó hajóra száll. Viharba kerülnek, Isten a hajó elpusztításával fenyegetőzik. A hajó legénysége rádöbben, hogy Jónás miatt tört ki a vihar. Bedobják a tengerbe, cethal gyomrába kerül, és akkor felismeri, hogy Isten mégiscsak erősebb, mint ő, nem hagyja, hogy elmeneküljön a küldetése elől. Ezért most már igent mond arra. A cethal kihányja, Jónás Ninivébe megy, és Isten parancsának megfelelően hirdetni kezdi, hogy negyven nap múlva elpusztul a város, ha meg nem térnek. A niniveiek pedig megtérnek. Jónás ezen nagyon felháborodik, hogy Isten ilyen olcsón adja az irgalmát. Kivonul, abban bízva, hogy Isten talán mégis megsemmisíti Ninivét, de ez nem következik be. A haragvó Jónásnak Isten egy kis növényt, repkényt növesztett, hogy az árnyékával enyhítse a forróságot. Ám hamar elszáradt, amit Jónás megint csak zokon vett. Isten akkor azt mondta neki: látod, te egy ilyen kis növény elpusztulása miatt bánkódsz, hogyne bánkódnék én akkor Ninive miatt. Eluralkodott benne a gonoszság, mégis, én teremtettem, sajnálnám, ha elpusztulna. És talán nem is mindenki rossz közülük, bizonyára élnek benne olyanok, akik megérdemlik, hogy megkegyelmezzek nekik.

Ez a bibliai történet, amit Babits feldolgozott, de egy döntő különbséggel. Babitsnál ugyanis a niniveiek nem térnek meg. Hallgatják a prédikáló Jónást, kinevetik, gúnyolják, ő pedig várja, hogy ezt a megátalkodott várost Isten elpusztítja. Ez azonban nem következik be, és így Isten irgalma jobban kidomborodik, mint a Bibliában. Ott ugyanis Isten azért kegyelmez meg a városnak, mert lakói megtérnek. Persze már akkor is irgalmas volt, amikor felszólította őket a megtérésre. Babitsnál viszont a niniveiek sem Istenre, sem Jónásra nem hallgatnak, Isten mégis irgalmaz nekik. Jónás perlekedik az Istennel, minek is jött ő ide, de ekkor kiderül, hogy azért néhányan mégiscsak megtértek, a rengeteg bűnös mellett voltak jó szándékú, tiszta érzésű városlakók is. Isten rá akarja ébreszteni Jónást, a valóság sokkal bonyolultabb annál, mint hogy egy hatalmas mozdulattal egy egész várost megsemmisítsen. Egy bűnös országban sem mindenki bűnös. Vannak a vétlen csecsemők is, és ha egy város teljesen elpusztul, akkor a gonosz felnőttekkel együtt ők is áldozattá válnak. Ezért Isten inkább az irgalmát terjeszti ki, olyanokra is, akik egyébként nem érdemelnének irgalmat. Az irgalom nem feltétlenül az érdemeink jutalmazását jelenti, hanem Isten meg nem érdemelt szeretetének a kiáradását.

 

 

irgalom, birgalom

tengertánc

van-e még porod

kisvirág

 

 

                                                                                      isten az tuti, hogy van

                                                                                      és ez király

                                                                                      sirály

                                                                                      de irgalom nem tuti

                                                                                      hogy szerepel

                                                                                      tevékenységi körében

 

 

 

a matematika és a fizika

kéz a kézben

járnak

és ez olyan csoda

de olyan

 

                                                                                   és az aminosavak, a lipidek

                                                                             a polyszacharidok

                                                                        a proteoglycánok

 

 

olyan kavargásban, célszerűségban

hogy az csoda

de még hogy mennyire

a teremburáját

 

                                                                                  irgalom

                                                                                  maszlag

 

             de a célszerűség tapintható, látható, rágható 

             mint egy forró, nedves punci

 

 

                                                                             ez még kisújszállásról is tudható

 

 

de hogy a vitalizmus, a teleologia, az ontologia

                                                                                       miként kapcsolódnak

 

az csak

csak

csak

                                                                     éppen hogy ugyebár

                                                                kisújszállási fügebár tudás

 

de ebben néha parsifal fülig szindbád elbizonytalanodik

és akkor

és akkor

és