negyesi_pal Creative Commons License 2019.06.10 0 3 42388

Ez a fotó a Fortepanra is felkerült (18097 a száma). Nemrég írtam egy cikket a Veterán Autó és Motorba erről a képről, ebből idézek:

A Magyar Rendőr 1954. őszi beszámolója egy érdi műveletet örökített meg. Látszik furcsán megpakolt Csepel teherautó, bőrköpenyes motoros és néhány személyautó is.

Az itt látható képen az érdi benzinkút előtt két személyautó vizsgálata folyik. Az IB 340 rendszámú Tatra „Dynamic” azaz Tatra 87 sofőrje valószínűleg nem örült a találkozónak. Az IB rendszámot ugyanis „áramfejlesztő, kábelfenntartó, daruhordó üzemi segélykocsikon” használták, amelyeket „csak a felszerelésének megfelelő üzemi célokra használhatták fel, tehát személy- és teherfuvarozásra nem”. A CA 995 rendszámú Peugeot 202 tulajdoni viszonyait nem ismerjük. Ez az autó még az 1945-1948. közti időszak mementója, amikor Magyarország jó viszonyt ápolt Franciaországgal, ahonnan számos különböző gépjármű importjára került sor: Renault és Peugeot személyautók, Chausson és Isobloc autóbuszokból is több szállítmány érkezett. A Peugeot 202-ből még 1960-ban is 36 darab szerepelt a járműállomány-statisztikában.

A háttérben látszik az Ásványolajforgalmi Rt azaz az ÁFORT, későbbi nevén ÁFOR egyik benzinkútja. Akkoriban jegyre osztották az üzemanyagot, s az Autózás az ötvenes években című könyvben arról is írtak, hogy a kútoszlopok gyakran üresek voltak. Ehhez a kúthoz egy vendéglátóipari egység is csatlakozott. A „Falatozó” 1953-ban még az Autó-Motorban is szerepelt: „A 7. számú közlekedési útvonalon, Érdnél van egy vendéglő a benzinkútnál. Március 20-án ebbe a vendéglőbe mentem be én is, többedmagammal, hogy egy pohár szódával oltsuk szomjunkat. A csapos, legnagyobb meglepetésemre kijelentette, hogy nem szabad szódát adni, sőt málnát sem, csak bort vagy sört” írta egy olvasói levélben Péter Tamás gépkocsivezető, oktató aki azt kérte, hogy a helyen árusítsanak alkoholmentes italokat is.

 

Előzmény: trizs77 (42386)