Hírfigyelő Creative Commons License 2018.10.20 -4 0 41337

Ilyen egyszerű lenne??? :-))) Távolról sem... !

 

Figyelj, egy példán keresztül értetem meg veled, hogy milyen egy átlagos autó, és hogy hogyan is fér az el az úton:

 

Nekem egy viszonylag régi, Škoda Favorit (1988)-as évjáratú személyautóm van. Ennek a műszaki adatai (amit a linkre kattintva is ellenőrizhetsz!) a következők:

Méret és tömegadatok:

Hossz:

3815 mm (Favorit)
4160 mm (Forman)
4065 mm (Pick-up)

Szélesség: 1620 mm

Magasság: 1415 mm

Tömeg: 840 kg

Tengelytáv: 2450 mm

Üzemanyag: benzin

Kategória: Kiskategóriás autó

Modellvariánsok:

Favorit
Forman
Pick-up

 

Ebből most ami fontos, az két dolog:--->

1. Ennek az autónak a szélessége, egy kis kiegészítéssel:

Szélesség: 1620 mm; V.-pill. tükör kiállás a legszélesebb ponttól mérve: 125 mm; Teljes szélesség v.-pill. tükrökkel együtt: 1870 mm;. ((Ezeket a saját autómon az előbb mértem le mm-es mérőszalaggal, a tükrök és a legszélesebb pont külső síkjaihoz az autó szélével párhuzamosan vezetett vékony faléceket tettem, hogy ne alakulhasson ki parallaxis-(= leolvasási) hiba.))

 

2. A mai és ettől modernebb autóknak ettől csak nagyobb a teljes szélessége. (Itt általában a Škoda Favorit-tól szélesebb, ún. luxus-autókra gondolok.)

 

Előbbi két dologból (1. pontból, és 2. pontból) következik, hogy egy 1870 mm teljes szélességű szgk.-nak a 2 m-es forg. sáv nem elég biztonságosan széles, mivel az autók oldalszéléhez még oldalanként 70-70 cm oldaltávolságot kell ráhagyni az autó egyik (pl. a bal) szélétől a sáv egyik (bal) széléig, és ugyanez igaz a másik (a jobb) szélek esetében is!! Így tehát: 1870 mm + (2×700) mm = 3270 mm (---> = 3,270 m) széles forgalmi sáv szükséges min.(!) egy átlagos személyautónak. Ehhez jön még, hogy mivel a luxusautók és a kamionok az enyémtől szélesebbek, így ezeknek még valamivel több kell, mint a 3,270 m sávszélesség, és hogy egy gyorsforgalmi autópályán a biztonsági oldaltávnak még ettől is egy kicsit nagyobbnak kell lennie. Azaz, ha mindent összevetünk, akkor a 2×1 sávos főutakon és összekötő utakon is meg kell lennie a 3,5 m/forg.-sáv sávszélességnek, amit autópálya esetében -- a jóval nagyobb megengedett sebességek miatt! -- 3,75 m kell, hogy legyen!

 

Előzmény: NAR (41327)