hadsz Creative Commons License 2018.09.13 0 3 20230

A Patriot Park északi, expo területétől bő egy km-re van kialakítva a tényleges múzeum, a komplexum 1-es területe. Az előzőleg meglátogatott rész sem volt akármi, de ez talán még azt is felülmúlja – szerintem. Egészen szenzációs gyűjteményt és magas nívójú kiállítást sikerült létrehozniuk szabadtéren és a csarnokokban egyaránt, ami folyamatosan bővül. Mindenesetre hely még jócskán áll rendelkezésre. Ha jól emlékszem, hétvégeken saját, menetrend szerint közlekedő autóbuszjáratok közlekednek a Park egyes részei és a kubinkai páncélos múzeum között.

  

 

Noha repülőgépekből és helikopterekből még közel sincs akkora kollekció, mint mondjuk a szárazföldi haditechnikákból, azért találkoztunk néhány nagyon szép állapotban bemutatott példánnyal. A közelmúltban hallani lehetett olyan híreket, miszerint a monyinói repülőmúzeumot megszüntetik, és átszállítják ide a gépek nagy részét (a többit pedig megsemmisítik), de egyelőre ez még nem történt meg. Nem tudom, hogy lesz-e belőle valami, és ha igen, mikor, de remélem, hogy az értékeket nem hagyják veszni!

A következő fotókon olyan típusok láthatók, mint a nagyon szép formájú, két hajtóműves MiG-29 vadászgép, mellette egy Szu-24MP, a bombázógép elektronikai felderítő változata. A jobb felső fotón egy Szu-27UB vadászgép, kétüléses kiképző változata. Az alsó sor első képén egy igazi „nagyágyú” látható, a Honi Légvédelem részére kifejlesztett, 1981-ben rendszeresített, és jelenleg is hadrendben levő MiG-31-es elfogó vadászrepülőgép. A típust a Szovjetunió nem exportálta. Alul középen egy MiG-25PU, a nagy sebességű elfogó vadászgép kiképző változata. Nem szokványos megoldásként az oktatókabin a pilótafülke elé, a radar helyére került, kissé szokatlan megjelenést kölcsönözve a gépnek. A jobb alsó fotón a Honi Légvédelemnél 1965-ben hadrendbe állított Szu-15-ös, és mellette elődje, egy Szu-9 szerepel.

  

    

  

A múzeum dolgozóinak kreativitását jelzi az egyik, An-124 által ihletett pad.

 

Mi-26 nehéz szállítóhelikopter, jelenleg a legnagyobb forgószárnyas a világon, amely számos emelési rekordot tart. Mellette szinte törpének éreztük magunkat. 1986-ban a típus részt vett a csernobili kárelhárításban, mentesítésben is. A középső fotón egy Mi-8MT, több feladatú közepes szállítóhelikopter látható, ennek export változata Mi-17 jelzéssel ismert. A jobb oldali kép előterében a Haditengerészeti Légierő két képviselője, egy Kamov Ka-29 (csapat) szállító-deszant helikopter és egy Ka-27, leginkább tengeralattjárók elleni hadviselésre kifejlesztett hajófedélzeti forgószárnyas, amely 1982-től állt a Haditengerészet rendelkezésére.

  

  

Igazán látványos a légvédelmi rakéták, lokátorok gyűjteménye is. A felső sor fotóin egymás mellett: vontatható Sz-300PT (SA-10A) rendszer 5P851 indítója, Sz-300PM2 típusú lérak rendszer 30N6E2 jelzésű tűzvezető (célmegvilágító és rávezető) radarja, Sz-400 Triumf rendszer 5P85TM2 indítója BAZ-6402 nyerges vontatóval mozgatott tréleren, Sz-300PMU (export verzió) 96L6E kóddal ellátott alacsony/közepes/nagymagasságú célfelderítő lokátorállomása, és végül a Moszkva köré telepített, silóból indítható 5Zs60 (A-135 Amúr) ellenrakéta-rendszer 5T92 szállító-betöltő járműve MAZ-543M alvázon. Ez utóbbi esetében a 80 km-es hatótávval bíró 53T6 típusú rakéta 10 kt-ás nukleáris töltetetű fejrészt hordozott. A teljes Amúr rendszert 1995-ben minősítették hadra foghatónak.

Az alsó sor középső fotóján az 1967-ben hadrendbe állított és telepített Sz-200 Vega (SA-5) nagy hatótávolságú légvédelmi rakétarendszer 5P72V indítóállványa 5V28 rakétával. Hazánkban Mezőfalván ’86-tól ’97-ig települt egy 2 tűzcsatornás osztálycsoport. A jobb alsó képen egy Sz-75M Volhov (SA-2), közepes hatótávolságú komplexum, mögötte Sz-125M Nyeva (SA-3B) kis hatótávolságú légvédelmi rakétarendszer 5V27D rakétával. Magyarország mindkettőből vásárolt, többek között a Budapestet oltalmazó tűzrendszert is ilyen komplexumok alkottak.

  

  

  

A rádiótechnikai alakulatoknál rendszeresített 35N6 Kaszta, 2 dimenziós kis magasságú felderítő lokátor (dm-es hullámhossz tartomány) Kamaz 43101 felépítményeként, mögötte egy Szt68UM 35D6 jelzésű, 3 dimenziós közepes hatótávolságú felderítő radarállomás (cm-es tartományú) vontatható tréleren.

 

Harckocsikból sincs hiány az 1-es területen sem. Az első fotón egymás mellett balról jobbra T-64BV, T-64B1, T-72A, a következőn egy T-80B, majd egy T-72A, és végül, de nem utolsó sorban, a reaktív páncélzattal alaposan felszerelt T-64BV közelebbről is.

   

   

Hazudnék, ha azt állítanám, hogy mindent, minden egyes járművet, fegyvert, harceszközt megnéztem, pedig nyitástól zárásig jártuk a Patriot Parkot. Nagyon sok olyan technika volt, amit el kellett engedni (leginkább műszaki, kiszolgáló, teher- és csapatszállító járművek), mert nem jutott rá idő, és voltak számomra érdekesebbek. 

   

 

folyt. köv.

 

Előzmény: hadsz (20217)