garass Creative Commons License 2018.08.18 -1 13 67562

Már korábban is írtam, hogy a túraút felújítások nem csak a jelzések egyszerű újrafestését jelentik, hanem a túraút rendszerek felülvizsgálatát és rendezését is magukba foglalják. Hogy ez megyénként milyen mértékben történik, azt sok dolog befolyásolhatja. De ezzel mindenképpen vele járhat egyes utak megszüntetése is. Célszerűen azok, amelyek érdektelenné váltak. Ez országos gyakorlat. A kisebb utakról többnyire alig tudunk. Legföljebb az új térképkiadások és a digitális változások során szembesülünk velük. HEV hozzászólása is jól példázza ezt. A nagyobb, névvel ellátott utak már jobban feltűnnek. De meg kell mondjam, ezeknél is csak időszaki fellángolások vannak. A megszűnés árnyékában néhányan rászánják magukat és becsülettel végig járják azokat. Mások csak elvi úton emelnek szót mellettük. De a nagy többség még eddig sem jut el. Ezen utak megszűnése pedig épp ezen érdektelenség miatt következik be.

Nem vádolok, csak tényeket írok, mind a Csereháti Piroson, mind a volt Északi Zöldön néhányan végig jártatok, már akkor, amikor azok valamilyen módon előtérbe kerültek. Pedig ezek az utak hosszú évekkel korábban lettek kialakítva. Ám most is egy kézen meg lehet számolni a közelmúlt teljesítőit. De ezek nem jelentenek rendszeres igényt. Pedig itt a fórumon is, például e két útról  több esetben is történt jelzés ezek helyzetéről és megszüntetési terveiről. A  teljesítők mellett néhány megértő, és néhány ellenző, olykor támadó hangvételű vélemény nem volt elégséges ezek megváltoztatására. A volt Északi Zöld aktuális híreiről épp most jött friss hír Nógrádból. Ezek a változások már korábban is jelezve lettek, de most került sor a kivitelezésükre. A Csereháti Pirosról pedig épp most kell végső döntést hoznunk.

Ez utóbbiról konkrét kérdéseidre reagálva, már leírtam, hogy a változásokra az OKT újra táblázása kapcsán kerül sor úgy, hogy az új táblák a piros jelzéseket nem fogják mutatni. Kivéve az esetleg fennmaradó leágazásokat. A fonódó szakaszokon a piros jelzések leszürkézésre kerülnek. A le és rácsatlakozó részeknél néhány jelzés erejéig szürke X kerül fel a piros jelzésekre. A többi útszakasz a piroson csak ott kerül fizikailag is törlésre, ahol más jelzések miatt azok zavaróan hatnának. A térképeken viszont a módosítások mellett a teljes piros levételre kerül. A digitális térképeken a terepi változásokat követően, míg a papír térképeken a következő kiadások alkalmával. 

Ezen utak végigjárása a régi térképek alapján ezt követően is megtörténhet, de mivel jogilag megszűntek, ez már csak egyéni vállalás és teljesítmény lehet. 

A piros kapcsán mondhatom, tegnap Nyéstán voltam az esetleges OKT változás helyszínelésére. A környéken alig 5-6 piros jelzéssel találkoztam, azok is mintegy tíz éves minőségűek. Így túl sok jelzést nem is kell majd törölni, ami a későbbi egyéni bejárást alig fogja befolyásolni.   

Előzmény: V43 1279 (67550)