Kontroll-R Creative Commons License 2018.08.06 0 0 847

Mindenkinek köszönöm a válaszokat !

 

Az mindeneképpen megnyugtató, hogy azért vannak még, akik figyelemmel kísérik a fórum életét.

 

Ali-bának:

Jogos az észrevétel, én sok ilyet láttam, nekem természetes, hogy mi hogyan működik, de nem feltétlenül egyértelmű ez másoknak.

Mellékelek egy rajzot, amin talán jobban érzékelhető a működés.

(Videó is akad a témához, de közel 50 Mb a mérete, az lehet, hogy túl nagy lenne ide)

 

Szóval a lényeg, hogy kell egy tengely, amire ráhúzom, majd rögzítem a fogaskereket.

A tengelyt valaminek tartania kell (nevezzük csapágyazásnak) és valaminek hajtania is kell.

(A meghajtás lehet kézi, vagy motoros. A kézi meghajtás fő előnye, hogy olcsó. A motoros meghajtás az már sokkal előnyösebb, mert amellet, hogy drágább megoldás, akár automatizálható is. Felettébb hasznos, ha a szellőző akkor is nyílik/záródik szükség esetén, ha senki nincs otthon. A motoros hajtásnál az a legfőbb kihívás, hogy mindenképpen hajtóművel egybeépített lassú kimeneti fordulatú hajtás szükséges. A vezérlés legegyszerűbb esetben lehet egy időkapcsoló óra, vagy egy termosztát.)

A fogaskerékre ráteszem a fogas ívet, ami a fogaskerék forgatásakor előre/hátra irányuló mozgást végez. A fogasív egyik vége a kinyitandó nyílászáróhoz kapcsolódik, míg a másik vége szabadon mozog. Azért, hogy a fogasív ne ugorhasson le a fogaskerékről kell egy kengyel, ami összetartja a fogaskereket, meg a hozzá kapcsolódó fogas ívet úgy, hogy közben akadálytalanul mozoghassanak egymáson.

Röviden ennyi.

Illetve még annyi, hogy nem csak ablak, hanem ajtó nyitása is megoldható vele.