NAR Creative Commons License 2018.07.19 0 2 40419

Nemrég Angliában jártam autóval, a tapasztalataim:

A jó: nincs jobbkéz-szabály (meg balkéz sem, bármit is állítanak egyes fórumok). Minden kereszteződésben jelölik, kinek kell elsőbbséget adni, többnyire felfestéssel. Nincs gond jobb-bal kéz összekeveréssel, mindig egyértelmű a helyzet. Továbbá elkerülik azt a nálunk gyakori helyzetet, hogy T alakú kereszteződésnél a T "tetején" balról jobbra egyenesen haladónak elsőbbséget kell adni a T szára felől érkező, kanyarodás miatt egyébként is lassító járműnek - amiből nem ritkán olyan "helyi szokásjog" alakul ki, hogy a T szárán érkező fog elsőbbséget adni. Az angolok ezt explicit megoldják. Szintén tetszett, hogy sávlezárásos útfelújításnál átlagsebességet mér a traffipax, senki nem is ment 50 mph-nál gyorsabban (ellentétben mondjuk egy hasonló helyzettel Németországban), a Waze viszont számolt vissza, hogy meddig tart a korlátozás. Viszont ha kanyar vagy kereszteződés van, akkor nem tesznek ki sebességkorlátozást, hanem csak egy-egy "Slow" táblát: úgy látszik, nem a büntetés a fontos nekik. Ezeket átvehetnénk.

 

A rossz: a sebességhatáraik nem tűntek túl logikusnak. Városban 30 mph (48 km/h) az OK. Lakott területen kívül 60 mph (96 km/h) viszont erős túlzásnak tűnt, főleg a keskeny vidéki kanyargós utakon (két busz csak centizve fér el egymás mellett, útpadka 10 centi, utána sövény/kőfal - tiszta alagút helyzet). Az elválasztott úttestjeiken (kb. mint a 8-as út Várpalota és Veszprém között nálunk) 70 mph (112 km/h) tempó is helyenként túlzásnak tűnik, mert van szintbeli kereszteződés. Ehhez képest a 2x3 sávos autópályákon ugyanilyen korlátozás van, az meg nagyon alacsonynak tűnik. Egyébként meg hajlamosak pici, kistányér méretű táblákat kitenni, a körforgalmat meg szinte sosem táblázzák.

 

A csúnya: szeretik a körforgalmat, pl. a fent említett 2x2 sávos országúton is, előzékenyen fasor mögé rejtve. Jön az ember 100+ km/h-s sebeséggel, kint van néhány "Slow" tábla, az út enyhén balra fordul, majd be a körforgalomba mindenféle további tábla nélkül, csak az látszik, hogy kamion jön jobbról... Harmadikra már nem volt meglepő. Szeretik még a turbó körforgalmat, főleg autópályalehajtóban (kb. mint nálunk a 11-M0 csomópont), viszont ezek többnyire nincsenek kitáblázva ilyen szinten, csak felfestve (pl. külső sáv M5N, középső sáv A358E, belső sáv M5S). Ez különösen vicces, amikor dugó van, araszolnak az autók és az előttem állók ugye eltakarják a felfestést... Ami még jellemző, hogy amikor a főút átmegy egy falun, néha elkeskenyedik, megszűnik a sávelválasztó felfestés - innen lehet tudni, hogy ott nem fér el két autó egymás mellett. Tábla persze gyakran nincs, bár láttam néhány "Oncoming vehicles in middle of road" táblát.