lehet lehet. azonban:
- Avidjá (avidjā): nem tudás. A látásmódra, világszemléletre vonatkozik, annak az igazságnak a nemtudására, hogy minden földi, e világi dolog nélkülözi az állandó ént, azaz örökkévaló szubsztanciális lét nélkül való, mulandó és szenvedés-teli. Ahol felmerül a nem-tudás, ott keletkezik a késztetés – akár a megismerés felé is. Gyökerei: lobha, dosa, mokha (öröktől, nemzedékeken keresztül létező és teremtő erő – kulturális szokások, szemléletek)
- Szankhára (saṅkhārā): a karma-alkotó ösztönző erők, amelyek meghatározzák a sorsot az újra-megtestesüléskor (hiedelmek, látomások, ösztönök, képességek, programozott reakciók, reflexek, késztetések mindezeknek a kifejezésére). A génkészlet információi. A szülők tettei/vágyai.
- Vidzsnyána (viññāṇa): a tudat. Az alakuló személyiség karmikus feltételektől meghatározott szellemi magja, amely a fogamzáskor jut be az anyaölbe. A majdani Én-ség és a külvilág tudata a zigóta osztásával kifejlődik. Ez az első dualitás.
- Námarúpa (nāma-rūpa - név-alak/forma): A konkrét test és alak, a személyiség (egyén) szellemi és testi alkotórészei, az anya testében létrejövő öt khandha (lásd lentebb) kapcsolata; a folyamatosan átalakuló egyéniség, a khandhák beindulása/működése.
- Sadájatana (sadāyatana): a hat érzékszerv, az érzéki észlelés és a gondolkodás szervei, amelyek az új lényben keletkeznek, amelyek segítségével kapcsolatba kerül a külvilággal.
- Szparsá (sprsá): az érintkezés, érzékek és a gondolkodás érintkezése a külső világgal, amely a születéskor kezdődik meg.
- Vedaná (vedanā): a kiváltott érzet, amelyet az érzékeknek a tárgyakkal való kapcsolata idéz elő, majd elraktározódik.
- Tanhá (taṇhā): a vágyakozás, az érzéki vágy, szomj, elsősorban a nemi vágy, amelynek jelentkezésével - az indiai elképzelés szerint - a karma-létrehozás tulajdonképpen megkezdődik. Az új érzetek iránti vágy.
- Upádána (upādāna): az élet utáni vonzódás/kötődés, vagyis az intenzív vágyakozás – szó szerint: birtokbavétel – az érzéki világ birtokbavétele, hasonlóan ahhoz, ahogy a tüzelőanyagot birtokba veszi a láng.
- Bhava (bhava): a létesülés, azaz a karma előidézése, ami az új létezés előfeltétele, az egyik létből a másikba való átmenet feltétele. A testet öltés beteljesülése, maga a biológiai létezés és a tapasztalat folyamata. A hétköznapi élet/élés.
- Dzsáti (jāti): (új) születés.
- Dzsarámarana (jarā-maraṇa): öregség, betegség, fájdalom, szenvedés, halál.
https://hu.wikipedia.org/wiki/F%C3%BCgg%C5%91_keletkez%C3%A9s
nem tudás mellet választani az hát nem is tudom :) választásnak sovány. vélhetően mást értünk azon hogy választás. hogy vanília vagy csoki az választás. hogy éhes vagyok az kényszer |