advocatusdiaboli Creative Commons License 2018.06.21 -1 0 267440

Újra csak felhívom a figyelmedet arra, hogy összekeversz dolgokat. 

Példának okáért ez a mondatod is tipikusan fals " kozmológia is egy hagyományos filozófiai terület. Na és akkor kezdődik a Biblia a kozmológiai álláspont kifejtésével. Hogy Isten teremtette a világot vagy a világ véletlenül, vagy bármi más módon keletkezett ezek eltérő filozófiai álláspontok és önmagukban egyik sem ostobaság, egyik világkép sem probléma mentes"

Ez az egész eszmefuttatás addig, és csak addig süthető el egyáltalán, ameddig a természettudományos területek meg nem találják az adott kérdésekre a valós, tényleges válaszokat. Addig lehet lebegtetni valóban mindenfélét - de ez nem filozófia, ez vallás - ugyanis teoretikus, ám nem bizonyított, és nem is bizonyítható feltevésekről van szó.

Valójában filozofikus megközelítésekről akkor beszélhetünk legitim módon, ha több ténylegesen elfogadható választ tudunk adni egy kérdésre - amelyek mindegyike helyesnek is tekinthető, viszont prioritási/világnézeti kérdés, hogy ki melyiket választja. A 2*2-re adandó válasz NEM FILOZÓFIAI KÉRDÉS, és éppígy nem az a teremtéstörténet sem. Ezek konkrét fizikális események, amelyeknek konkrét lefolyásuk, okaik és okozataik voltak - legfeljebb ezeket még nem ismerjük pontosan, de amit viszont nem ismerünk - azt tényleg nem ismerjük, és nem filozófiai kérdéskör, hogy akkor a rájuk válaszként kitalált mesékből melyiket fogadjuk el - mert valójában ezek egyike sem tekinthető tényleges válasznak...

A morálfilozófia nyilván más kérdés - hiszen ez adott esetben pont arról szól, hogy eltérő prioritásrendszerek mellett adhatók teljesen más, mégis adekvát válaszok egy adott kérdésre - de ez megint csak NEM TERMÉSZETTUDOMÁNY. Még az is kérdéses, hogy tudománynak nevezhető-e egyáltalán? Az ontológia vagy episztemológia is ma már csak az alapjait tekintve fogadható el filozófiai kérdéskörnek - az, hogy mit tekintünk pl: létezésnek, ez nem egy teljesen egyértelmű, adekvát definíció. Ellenben az ontológiai kérdésekre adott vallási válaszok nagy hányadáról már konkrétan tudjuk, hogy tévedések, igazándiból nem is volna szabad velük foglalkozni - ehhez képest még sokszor ma is az emberi társadalmak és törvényhozások alapjait képezik.

 

Furcsa korban élünk még, modernitás és őskor egyaránt jelen van, az emberiség nagy hányada voltaképpen még az ókorban él (egyértelműen ókori társadalmi viszonyrendszerek szabályozzák az életét) - és nyilván maga a tudomány is még nagyon messze van attól, hogy minden felmerülő kérdésre képes legyen megnyugtató választ adni.

Előzmény: gloria mundi (267436)