[fidelio] mindegy Creative Commons License 2018.06.12 0 0 154

A GRAMOFON legújabb számában jelent meg az alábbi kritika a linkről mintákkal is bemutatott lemezről. A felvétel "Kiemelkedő művészi értékű" minősítést kapott.

 

https://hungarotonmusic.com/classical/dancing-cello-p9909.html

 

 

Hanglemezen is bemutatkozik Várdai István .új csellója - valóban mar nem annyira

új, hiszen sfél éve a birtoká­ban van -, egy igazi mesterhangszer.

 

Az opusz egy korai, 1673-as keltezésű darab, amelyen korábban olyan csellisták

játszottak. mint Jacqueline du Pré, Lynn Harrell, vagy a közelmúltban Nina Kotova.

Dancing Cello című lemeze, amelyet a Singing Cello folytatásaként (szintén a

Hungaroton gondozásában), s ugyancsak Julien Quentin francia zongoravész

kíséretével rögzítettek, nem is lehetne vebb a címéhez: olyan logast nál.

amelynek központi témája nböző mű- és népi táncok bemutatása a gordonka-

irodalomban.

Stravinsky Suite italienne-je neobarokk stílusbravúr, Pergolesi-témák szabad

felfogású adapcja, a tarantellák és meettek világát eleveníti fel. A lemez többi

darabt r inbb népi vagy pi ihletettségű táncok dominálják: Chopinnel a

polonéz még megkapja azt az esztétikai keretet, ami egy rusztikus motívumnak kijár

a szalonok vilagában, azonban Bartók I. rapszódiájának csellóátirata r

egyenesen közvetíti a folklór vakolatlan világát."A lemez legeredetibb szakaszát

azonban Gaspar Cassadó és Astor Piazzolla szerzernényei lják.

Előbbi egy kíret nélküli csellóra írt háromteles szvittel, utóbbi egy bb mint tíz

perces, briliáns Grand Tangóval kap szerepet a sorban.

Várdai játéka egyszerűen pazar: r, testes és egészségesen "pozsgás", a

különböző karakterű és ritmusú ncok szinte magától értető

természetességgel buknak ki a hangszerből.

Balázs Miklós