padisah Creative Commons License 2018.05.26 0 0 24072

a budapesti, közúti dugók felszámolásában leginkább a parkolás változtatásával lehetne eredményt elérni

 

elsősorban az, hogy ami útfelület közlekedésre alkalmas, nem kell a növeléséhez házakat bontani, vagy az utat szegélyező fákat kivágni, hanem a parkolóhelyeket kell megszüntetni

 

úgy általában véve, 1m2 közút hasznossága teljesen más ha azon közlekedni lehet, vagy ha jármű parkol rajta, akár átmenetileg

tehát ami, különösen a blevárosban rendelkezésre áll aszfaltozott útfelület, és eleve a közlekedés főirányaiban, ott egyáltalán nem szabad parkolást megengedni

 

a parkolást elsősorban parkolóházakba kell terelni, ami fizetős, de az utcán parkolás is legyen fizetős, amire a helyiek NE kapjanak kedvezményt, nekik is jobban megérje bérletet váltani a parkolóházba, és ott parkolni

 

a főforgalmú útvonalakon a lekanyarodó, felcsatlakozó forgalom is lassít, illetve olyan zavart okoz, ami fékezésre késztet, és a sávot lelassítja, tehát ezeket is kanyarodósávval kellene védeni

 

itt most elsősorban a Nagykörút jut eszembe, ahol a parkolósáv helyére leginkább kerékpársávot kellene felfesteni, a forgalmi sávokat pedig kiszélesíteni, illetve a kanyarodáshoz sávokat kialakítani

 

a KRESZ gondolom nem ismert olyan felfestést, ahol a jobbra kanyarodó autós forgalmat először rávezetik a kerékpársávra, majd onnan megy az autó jobbra, a most általános "jobbhorog" felfestés helyett, ahol az autó a kerékpársávot balról 90 fokban töri át (és csapja el a bringást, mert nem látja a hátulról, gyorsan érkezőt)

 

a dugókat elsősorban az okozza (szerintem) hogy a belső célállomásra megérkező autósok nem tudnak megállni, parkolni, helyet keresnek a parkoláshoz stb

gyakorlatilag az útfelület azért dugul vissza, mert nincs ami a járműveket felszívja

 

az autóellenes eszmeiség jegyében, a közforgalom korlátozásával a buszsávok helyével közúti kapacitást vettek el (és adtak indokolatlan előnyt a taxisoknak, zöldrendszámos dömpereknek)

az hogy a busz ne a dugóban ácsorogjon, az respektálható cél de ezzel az érintett útfelület kihasználtsága jelentősen csökkent - kevesebb jármű halad át rajta, a közút pedig (a magántulajdonban lévő) közúti járművek közlekedésére való

 

az a gyanúm, hogy ez is a busz-troli-villamos-hév + metró nem megfelelő (méretezés) választásának a következménye

ha végiggondolom, a buszsáv egy többsávos úttestről leválasztva, pl a Soroksári úton, azért létezik, mert a dízel busz kapta egy főforgalmú úttesten a tömeges szállítás szerepét, a ráhordó szerep helyett

 

dízel buszt a (gyors!) kötöttpályára történő ráhordásra kellene használni, tehát egyszerűen nem szabadna busznak közlekednie a Soroksárin hosszában, csak arra merőlegesen, hogy a vele párhuzamosan futó HÉV vonalra hordjon rá utasokat

 

annak a HÉV vonalnak persze megvan a saját problémája: véget ér a Közvágóhídnál, nem éri el a 4-6 villamos vonalát, csak a 2-esre lehet átszállni de az kisebb teret fed le