rm40 Creative Commons License 2018.05.26 -2 12 312403

Kicsit értetlenül állok ennek a kissé zavaros cikknek nyomán kialakult egymásnak feszülésnek láttán.

Ami fix infónak tűnik, az ennyi: 55 db LRV 80-100 km/h sebességgel, 1500V DC vontatási feszültségre, 95-105 m hosszú, egyterű kivitel, 600 mm padlómagassággal.

Ehhez képest már a cikkben bekavar a VEKE az M2G koncepció féltése okán.

 

De hát minek mivel is kell kompatibilisnek lenni HÉV-területen? Az öt vonalból három (H5-H6-H7) a vágyott M5 csíráit képezné, így ezeknek a vonalaknak (és járműveinek) leginkább egymással kell kompatibilisnek lennie. A másik két vonal vagy összekötésre kerül az M2-vel vagy nem, de az biztos, hogy az előbbi három vonalhoz sok köze nincs.

 

Térjünk vissza ehhez az 55 db járműhöz. Ha ezeket a H5-H6-H7-re teszik (az eltérő feszültségnem miatt az összes vonalra szétszórni a járműcsere részlegessége miatt nem jöhet szóba), azzal semmiben nem sérül e három vonal kompatibilitása. Pont ennél a három vonalnál (teljes járműcserét feltételezve) pont a kutyát nem érdekli, hogy milyen az M2-M3-M4 padlómagassága, mivel az életben nem lesz közük hozzá. A jelenlegi HÉV-padlómagasság pedig az előbb vázoltak (az eltérő fesznem okán az adott vonal(ak)on teljes flottacsere kell) miatt megint csak irreleváns. Ha a beszerezni tervezett járműmennyiséggel ez a három vonal átállítható, akkor pont ez az új járműtípus garantálja a pre-M5 darabjainak kompatibilitását - ráadásul különösebb kompromisszum nélkül. A felsővezeték nem akadály az alagútban, ráadásul a választott feszültségszint a szabványosok közül a legalacsonyabb, ami a védőtávolságok szempontjából kedvező.

A 600 mm padlómagasság ha a BKK-nál eddig nem is létezett, ne felejtsük el, hogy a FLIRT-ek padlószintje is ilyen magas. Egyedüli aggályom, hogy az LRV-k szélessége mennyire térne el a FLIRT-ekétől, már csak a 2-es vasútvonalra való kikacsintás miatt. Bizonyos differencia talán alkalmas kimozduló lépcsőkkel kezelhető volna, ebben talán a hmvhelyi TramTrain lehet ötletadó.

 

Tehát az eddig ismert adatok alapján én nem látok világvégét, sőt. Ha ezekre a vonatokra áthangszerelik a H5-H6-H7-et, a H8-H9-re pedig összevonják a megmaradó legjobb állapotú MXA-kat, akkor semmilyen cél sérülését nem látom. Inkább az a kérdés, hogy megvalósul-e ez a beszerzés.