garass Creative Commons License 2018.04.23 -3 15 65924

A több mint tizenkét évvel ezelőtti dologról néhány tény adatot korábban is tettem fel ide, megismétlek párat. A minisztérium a határon átnyúló turizmus létesítése címén kapott EU-s támogatást a határidő lejárta előtt hat héttel hozta nyilvánosságra, amikor is egy félig kidolgozott tervet akartak lenyomni a természetjárás torkán. Ötletes elgondolás volt a felhagyott határsáv turisztikai hasznosítása, de időzavar, engedély nélküli útvonalak, egyszeri megvalósítási összeg, és kivitelezői hiány voltak a fő sarokpontok. Ilyen feltételekkel az érintett megyék egyike sem vállalta a kivitelezést és az útvonalat sem vették fel a túraút rendszerükbe. Ezért a minisztérium egy magánvállalkozóval kötött szerződést, hogy a pénz ne vesszen el. Menetközben került sor a nyomvonal bejárására és engedélyeztetésére, a szlovák féllel való egyeztetésre. Több helyen az eredeti elképzelések a hatóságok részéről nem lettek jóvá hagyva, ezért a határsáv helyett a meglévő belső turista útrendszerre lett telepítve az útvonal. Ezzel több körzetben az útrendszer és a jelzésrendszer egységét és az útjelző szabványt, az akkori szabályzatokat felrúgva került kialakításra az útvonal. Ennek érdemi rendezésére hosszú évek után, csak a mostani útfelújítások során nyílt lehetőség. A kivitelezés minősége valóban nem volt kifogásolható, de a korabeli emlékiratok egyértelműsítik, végül is ráfizetéses lett maga az egész vállalkozás.

Az előretervezés hiányát bizonyítja az is, hogy az eredeti túramozgalom soha nem lett kiírva. Az útvonal rendszeres fenntartásáról utólag senki nem gondoskodott. Turisztikai szempontból az egyedi lehetőség és újdonság okán kezdeti érdeklődés szintjéig jutott, de nem lett rendszeresen járt túraút és főleg nem túramozgalom. A kiadott füzet bevezetőjében említett célok, határátlépési pontok legtöbbje a mai napig nem valósult meg. Ezek hatására az idő eldöntötte, hogy ez a túraút nem tartható fenn.

Ezt az utat és az azóta történt turisztikai fejlesztéseket összehasonlítani az eltérő körülmények miatt nem szabad. Különösen nem a Kék körrel, még akkor sem, ha annak fejlesztésénél történtek hibák. Ez az út és az ötlet alapjaiban átgondolatlan volt és mondjuk ki, nem nyerte el a turista nagyközönség tetszését. A néhány fős időnkénti fellángolás nem mérvadó egy ilyen nehezen fenntartható út esetében. Ehhez nem elég a szép szavak, a hangzatos érvelés. A tény, nem volt rá megfelelő kereslet és nem volt rá anyagi, emberi erőforrás.

A nélkül, hogy további részleteket írnék le, csak helyretenném a téves érveket. A nógrádiak sem újították fel soha ezt az utat. Salgótarján környékén egyszerűen beépítették az útrendszerükbe, mert az ottani aktív határjárásba ez bele illett néhány kilométeres szakaszon. De a megye többi részén csak részlegesen, egyszeri alkalommal történt festés, megyén kívüliek útján.

Ugyanez borsodra is igaz, a megyén belüli korábbi utak visszakerültek a túraút hálózatba, de a határsávi szakaszok felügyelet nélküliek maradtak és csak rövid szakaszokon történt külső erőből festés.

A tényeket el kell fogadni, persze lehet érvelni, de ez leginkább arra alkalmas, hogy itt a fórumon jót vitatkozzunk egy letűnt útvonal felett.       

Előzmény: olahtamas (65921)