[fidelio] mindegy Creative Commons License 2018.03.09 0 0 41

Két mezővel lejjebb említettem Várjonék új lemezét (Syrios Kiadó), az Egyszer volt, hol nem volt... című kamarázást Schumann és a trióban is szereplő klarinétos Jörg Widmann művekkel. Társuk a régi kiváló partner, a brácsista Tabea Zimmermann volt.

 

Újabb hír a CD-ről a Strad hasábjain:

.

"Rendkívül hatásos programot vittek lemezre Schumann tündérmesélő modorában. Schumann Tündérmeséi (op. 132) mellett az op. 73-as Fantáziadarabok és a Meseképek (op. 113), valamint Jörg Widmann Egyszer volt, hol nem volt... című hasonló műve van a CD-n. Widmann 2015-ben írt szellemes című darabja viszont az előbbiek ellenpárja, amelyet ennek a triónak dedikált, és most vették először lemezre. A brácsán és klarinéton megszólaló nyitó frázisok hallatán valóban azt érezni, hogy ezt a szokásos mesekezdést betűzik ki, mielőtt a tétel eljut Schumann hangzásvilágának visszafogott szerkezetébe, ami persze változatlanul érzékelhető, miközben teret kap Widmann hangjainak és zörejeinek zaklatott egyvelege, ahol a harmóniák hátborzongatóan kapcsolódnak össze a klarinét hangjaival, a zongora húrjai változatos ütéseket kapnak, de még a klarinét billentyűi is aktívan vesznek részt a hangképzésben.
A Délibáb elnevezésű második tételben mikrotonálisan képzett kadenciák vannak, míg a középső rövid, Jégbarlang című tételben a zörejek kerekednek felül, mielőtt a két utolsó tétel visszatér a reménytelen vágyakozásba.
.
A trió tökéletesen együtt volt Widmann bonyolult darabjának előadásában, amihez kedvező volt az előadókkal azonos térben való ragyogó minőségű hangrögzítés. Akár együtt, akár párban játszottak az előadók Schumann kései kamaradarabjaiban, tökéletesen adták vissza azok homályos hangulatát, gondoljunk a Tündérmesék első tételének bőbeszédűségére vagy ugyanott a lassú tétel törékeny és bensőséges atmoszférájára, míg a zárótétel szinte folyamatosan és rejtetten csengő fortéját az előadók átgondolt billentéssel, illetve hangképzéssel okosan elkerülték. A Tantáziadarabokat gyakran hegedűsök és csellisták adják elő, emiatt volt kedvező az eredeti klarinét-változat újszerű hangját hallani!  A Meseképekben Zimmermann a tőle megszokott varázslatos játékot produkálta a suttogó bölcsődalban, kifejezve annak affektált érzékiségét.

 

 

xxxxx

 

A CD a francia Diapason szakfolyóirat soros minősítésében kiérdemelte a legmagasabb elismerést, az öt hangvillát is.

.