puntooo Creative Commons License 2018.02.05 0 0 38845

Elég rosszul áll az M4-es autópálya Berettyóújfalu–Nagykereki, országhatár közötti szakasz szénája, a megküldött dokumentáció 27 pontjában is magyarázatot kért az Európai Bizottság – írja a 24.hu. A portál a projekt támogatási kérelmére adott brüsszeli választ ismerteti, amely több ponton tesz fel kérdést a magyar félnek, amely uniós pénzből finanszírozná a beruházást.

A legnagyobb fejtörést a pályaszakasz kapcsán az ára okozza: a magyar oldalon a beruházás teljes költsége alapján kilométerenként 14,4 millió euró, csaknem 4,5 milliárd forintos ár adódik. A magyar fél a 24.hu szerint azzal indokol, hogy hidakat és az árvíz ellen töltést kell építeni.

Tovább csúszik az M4-es autópálya bővítése

A kormány legutóbbi határozatával 2020-ra halasztotta a befejezési határidőt.

A bizottság a forgalmi adatokat sem találta elég meggyőzőnek, ezért magyarázatot kér arra, miért kellene a kétszer egysávos utat kétszer kétsávosra fejleszteni. Az útépítés érdekessége, hogy a román oldalon egyelőre nem látni, mikor folytatódik az autópálya-építés, az ugyanis elakadt: a romániai csatlakozó szakasz nélkül a magyar autópálya a mezőn fog végződni. Az EB annak a tisztázását is kéri, hogy végeredményben mennyi a támogatásigény.

Az M35-ös projekt esetében még több, 33 ponton kértek pontosításokat Brüsszelből. A beadott támogatásigénylés alapján a beruházás teljes költsége 329,9 millió euró, a kilométerenkénti egységköltség nettó 11,1 millió euró (3,44 milliárd forint). Ez magasnak tűnik a viszonylag egyszerű topográfia és a viszonylag alacsony népsűrűséget figyelembe véve. Vagyis indoklást kérnek az EU-bürokraták, hogy mi kerül több mint 3 milliárd forintba sík terepen, ahol sok lehajtót sem indokol a népsűrűség.

A 24.hu kormányközeli forrása azzal magyarázta a problémákat, hogy nem teljesen kidolgozott dokumentációt küldtek meg Brüsszelbe. A sietség pedig összefügg az uniós pénzek gyors lehívási, kifizetési kényszerével.

 

(Magyar Nemzet)