[fidelio] mindegy Creative Commons License 2018.01.24 0 0 1926

Még az alábbi kritika egészének lefordítása előtt befutott egy másik ugyanarról a koncertről.

.

A bajorországi területi lap, a Müncheni székhelyű Merkur online kiadása is beszámolt Kristófék dachaui koncertjéről (Susanna Morper írása)

 

 

Hogy legyen képünk a kastélyról és az 500 személyes díszteremről:

 

http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/thumb/a/aa/Schlossdachau1.jpg/440px-Schlossdachau1.jpg

 

http://www.schloesser.bayern.de/bilder/raeume/dachau300.jpg

 

 

 

A csodálatos gobelin előtti alig nyitott zongorán játszó Farkas Gábor és Baráti Kristóf képe alatti szöveg: Világos, pontos, virtuóz és könnyed játékával a magyarországi Baráti Kristóf fellelkesítette a Dachau Kastély közönségét

 

Felbőszült virtuózitás

 

Vad, temperamentummal teli és magával ragadó – a szombati kastélykoncerten három órányi feszültséggel teli szonátázást nyújtottak hallgatóságuknak.

 

A magyar Baráti Kristóf a dachaui kastélykoncertek látogatóinak kedvence, aki a szombaton már harmadszor szerepelt itt az elmúlt években. A honfitárs Farkas Gáborral, az elismert zongoristával egy mértékében és változatosságában is gazdag programot hoztak.

A hangverseny első részében két hegedű-zongora-szonátát adtak elő (Beethoven op. 23., a-moll és Brahms A-dúr szonátáját), a második rész sokkal inkább egy szólóhegedűs estnek hatott, ahol a zongorista csak kísér. A szonátákban mindketten csodálatosan magukkal ragadóak és elkötelezettek voltak, de ez nem nagyon tűnt kamarázásnak.

 

Baráti a szonátákban a megszokottól eltérően kotta nélkül játszott, néha nagyon is a középpontban volt, így hatásosabb lett volna, ha ezeknél a részeknél Farkas Gábor beleérző játéka jobban érvényesül. A szonátákban érezni lehetett az előadók igen személyes megfogalmazását, amit következetesen meg is valósítottak. A vaskosan romantikus Brahms-műhöz jobban illett az agogikai szabadság, a díszítések és az offenzív jelleg, mint a Beethoven-szonátához, amelyből kissé hiányzott a jellegzetesen nemes hangzás.

 

A szünet után mintha kicserélték volna Barátit Csajkovszkij: Egy kedves hely emléke; Ysaÿe 3., d-moll szólószonátája, az Enescúnak ajánlott Ballada és Ravel Cigány című rapszódiája minden hegedűs számára mérföldkőnek számít. Baráti ezekben a műfajokban teljesen elemében volt, és már az első hangoktól kezdve megnyerte a közönséget. Elmélyülten és nagy kifejező erővel játszott, szerfölött célzatos és változatos vibratóval, az 1703. évi, Lady Harmsworth nevű Stradivarijának a mély fekvésben telt, a magasban pedig sugárzó hangjaival meggyőzően.

 

Egészen különleges volt Baráti Ysaÿe-értelmezése. A belga zeneszerző szólószonátái a hegedűirodalom legnehezebb és legfélelmetesebb művei közé tartoznak, mivel mind technikailag, mind zeneileg a legigényesebbek. Baráti ritkán hallható érthetőséggel és pontossággal szólaltatta meg a darabot, miközben maximálisan virtuóz és könnyed volt, ami a közönségből ámulattal teli zsongást váltott ki.

Ennek a zenészektől fizikai és szellemi kitartást igénylő hosszú estének a végén volt még egy igazi csemege, Ravel Cigánya. A magyar hegedűvirtuóz viszont cseppet sem látszott kimerültnek, teljesen fáradtság mentesen uralta a darabot. A maximális hangminőséggel előadott lenyűgöző nyitókadencia után Baráti belevetette magát a bősz futamokba, akkordokba és oktávokba, teljesen felszabadulva kostólgatva a komplex harmóniákat.

 

 

 

Miután a hegedűs befejezte a húrok fölötti örvénylő táncát, a közönség áradó tapssal, bekiabálással, lábdobogással és fütyüléssel köszönte meg a játékát. A nagy tapsot a két művész egy ráadással – Brahms 3., d-moll szonátájának adagiójával  - viszonozta.

.

.

xxxxx

.

Ráadásként újabb két találat a tubusbóLm bár lehet, hogy a másodikra már utaltam:

A tavaly nyári szentpétervári Fehér éjszakák csillagai Fesztiválon a Kaposváron is szerepelt Zarina Simanszkajával, de ez nem a 2. szonáta, hanem az 1.

https://www.youtube.com/watch?v=cSstPh9owac

 

Tavaly tavasszal a Brilliant Classics kiadó feltette A Kristóffal felvett Mozart-albumát a hegedűversenyekkel és a hegedűre és zenekarra írt más darabokkal

(az Új Magyar Kamarazenekar volt a partner): Csodálatos most is a pécsi élő koncert felemelő  hangulatával

https://www.youtube.com/watch?v=Rmhtc-VWLek

 

Érdemes meghallgatni, hiszen április közepén három koncerten lesz hallható az Összkiadás a Zeneakadémián élőben, Barátival és a Prágai Kamarazenekarral! Igaza van a kiadónak, hogy feltette az albumot és másokat is Kristóffal, mivel így sokkal többen hallgathatják és hallgatják meg ezt az egyedülálló játékot. Talán még a kórusüléseken és a csillárokon van néhány szabad hely :-)

 

Előzmény: [fidelio] mindegy (1925)