trizs77 Creative Commons License 2017.11.19 -1 2 127013

 

 

 Mi volt ez az erkölcsi botrány?

 

----------------------------------------------------------------------------------------------

 

 

 

Akkoriban elég hangos dolog volt.

Sőőőt.

Ami akkor ritka volt, még a civil média beszállt.

 

Tehát 1982-t írtunk amikor az Országgyűlés Honvédelmi Bizottsága (sok-sok anyuka taggal) látogatás sorozatot tett laktanyákban.

A kiképzés nem agyon érdekelte őket, pedig mindenhol kaptak/láttak bemutatót.

De különösen érdeklődtek az elhelyezési ügyek iránt, az alsónemű cseréjének módja iránt, azélemezés ügyei iránt, a személyszállítás módjai után, stb.

 

A látogatás sorozat után jött a prikász, hogy próbálják meg megszüntetni a Gub és  Gbgs kocsis vasúti személyszállítást a hadseregben.

A Gub kocsis módszer annyira elterjedt volt vagy 40-50 éven át, hogy arról szabályzatok, őrutasítások, módszertani füzetek szóltak.

 

Gub kocsi:

 

-----------------------------------------------------------

 

Gbgs kocsi:

 

 

Annyira ismert volt ez a mód, hogy nem a szállító tisztek, hanem a csapat tisztek/tiszthelyettesek kb. 90%-a fejből, bekötött szemmel is berendeztette szabályosan a szállítmány indítása előtt ezeket a kocsikat.

Az érintett alakulatoknál a szállító/elhelyezési raktárakban, volt vagy 10-20 készlet kocsibelső letárva.

A sorkatonák is profi módon kezelték a berendeéseket, lettlégyen szó :

 - konyha vagonról,

 - őrszolgálati vagonról,

 - legénységi vagonról.

 

Ezt kívánták megszüntetni.

Ok.

 

Jött az ötlet, a Néphadsereg vegyen saját vasúti kocsikat, és abban szállítsa a legénységet gyakorlatokra.

Az ifjabbaknak írom, hogy akkoriban Magyarországon szovjet szállítások nélkül, a napi átlag 18 vasúti katonai szerelvény volt naponta, 1982-ben.

Mondom átlag.

 

A Néphadsereg átvett a MÁV-tól selejtérett By vasúti személykocsikat.

 

By :

 

Ezeket nem felújíttatta de egy nagyobb javításra, szépítésre elküldte vasúti járműjavító üzemekbe (akkor még több volt) ahol kipofozták, helyrerakták, kicserélték a mosdókat, a fűtést, újra fényezték, és újra vizsgáztatták, kocsinként több mint 1 millió forintért, ami 1982-83-ban nagy pénz volt.

A Néphadsereg kb. 60 ilyen kocsi vett át.

 

Az újra vizsgáztatás azért lényeges mert új sorozatot kapott a kocsi, a maradt MÁV tulajdon de új sorozata miatt közforgalmú személyszállításban többet nem vehetett részt.

Ezt egy elég szerencsétlen megfogalmazású mondatban fel is festették a kocsik oldalára ami valahogy így szólt :

 ............................"..Személyszállításban nem vehet részt..."............

 

A kocsik futása felett a KSzFI (szállítási Osztálya rendelkezett, akik már vagy 50 éve irányították a katonai vasúti szállításokat, többek között már évtizedek ta az 53 db Ztz kocsit.

 

Meglett a kb. 60 kocsi és onnantól számítva, a Gub és Gbgs vasúti katonai személyszállítást a minimálisra csökkentették.

Műbörüléses, fűtött vasúti kocsikban utaztak gyakorlatra/ról a kiskatonák Magyarországon.

Ez kb. 110 éves szokás megváltoztatása lett.

 

Lelkendező cikkek, szalagátvágás, ünnepi beszédek, kitüntetések, jutalmak, TV riport, újság cikkek.

Ok.

 

De !

Jött a gubanc.

Mert odáig, hogy legyen ilyen, mindenki egyetértett.

Pláne a civilek.

 

De hol tárolják ezeket a kocsikat amikor épp nem futnak.

Ugyanis akármennyire sok katona vonat futott akkoriban napközben, ezek a kocsik 80-90%-ban álltak.

Őrizni kellett (volna) őket, takarítani, javítani.

 

de a magasröptűek elfelejtették megszervezni hozzá a javító/karbantartó szakaszt/századot, a telephelyet, a mozdonyokat.

Kitalálták, hogy tárolják Táborfalván.

Oda befért a 60-búl vagy 6-10 db.

Zsákutca.

Azon felül minden egyes alkalmazáskor, Táborfalváról kellett volna elvinni - mondjuk - Bajára, onnan elment volna gyakorlatra Uzsára, ott áll 10-12 napot, visszaviszi az állományt Bajára és onnan megin HM költségen viszik vissza üresen Táborfalvára.

 

Ez nem működött.

 

A legfőbb gond nem ez volt hanem az akkoriban virágkorát élő laktanyai vandalizmus.

Abban az időben egy laktanya évente több WC csészét használt, mert a katonák a surranóval szét rúgták mint egy új lakótelep építése.

A kilincsek leszaggatása, a napi laktanyai lopások már át se vitték az ingerküszöböt se.

 

A VKP (Vasútállomás Katonai Parancsnok) beosztások erőteljes leszervezésével a berakodó állomásra kiálított vasúti személyszállító kocsikat, már nem volt aki átadja az alakulat szállítmány parancsnokának és nem volt aki visszavegye.

Elmaradtak a leltárak.

A sorkatonák a gyakorlatra/ról menet leszaggatták szó szerint, az utastereket elválasztó ajtókat, felhasogatták a műbőr üléseket, hazavitték a kapcsolókat, beltéri táblákat, feliratokat, fogantyűkat.

Kidobálták útközben az ablakokon az ülések fölötti plafonról leszaggatott csomagtartókat, stb.

 

Nem egészen két év alatt a kb. 60 db ilyen kocsiból kb. 50 db-t ki kelett vonni a forgalomból, rongálás miatti selejt állapotra hivatkozva.

A megmaradt kb. 10 kocsi ramaty állapotban nézett ki.

 

Egyik alakulatunk ezeket kapta meg egy szállítmányra.

Egyik fiatal tiszt (veszteni valója nem volt) nyílt levelet írt a Néphadsereg újságba, amit az jság le is hozott, majd több civil lap át is vett.

Megjelent sok tízezer példányban.

Titok nem volt.

Sok százezren olvashatták.

 

Fényképekkel bizonyította (nem volt nehéz) a leszaggatott belső ajtókat, a kitört ablakot, a fűtés nélküli utazást, a WC-k vállalhatatlan állapotát.

Odaírta, lefényépezte, hogy erről tud a hadsereg vezetése is, mégis engedik, mert a kocsik oldalára oda van festve :.....".....Személyszállításra nem használható..."

Tényleg oda volt festve, de az a közforgalomra vonatkozott. Ezt viszont egyetlen újság se írta meg.

Azt se írta meg egyetlen újság se, hogy ezek a kocsik két éve estek át nagy költségű javításon, és a vállalhatatlan állapotot azok a kiskatonák idézték elő, akiket most a megyénként alakítandó sírató századoknak kell napi 24 órában sajnálnia.

 

Hatalmas volt az erkölcsi botrány.

Czinege tajtékzott.

Oláh tajtékzott.

A politikai tisztek, egészen fel Kárpátiig, mint kiskatona mentők, a hadnagy oldalára álltak .

............"...egy hajaszála se görbülhet, mert megírta az igazságot........."......

felütéssel.

 

Mivel az MN Közlekedési Szolgálatának erre nem volt pénze, a 60 kocsi megvételét/átvételét a MÁV-tól  Az MN Vezérkar fizette, a kocsinként töb mint milliós járműjavítói felkészítését, a Vezérkar fizette.

Ők hallgattak mint izé a fűben, hogy bár kétségtelenül jót akartak, amatőr módon nem szervezték meg a :

 - a kocsik tárolását,

 - a kocsik őrzásét,

 - a kocsik leltár szerinti átadását a használó alakulatnak,

 - a kocsik leltár szerinti át/visszavételét a használó alakulatól,

 - a kocsik takarítását,

 - a kocsik javítását

és ezekre egyetlen fillért se különítettek el.

 

A politika a bálhé láttára beavatkozott.

kisorolták ezeket a kocsikat a MÁV állagából, és Sátoraljaújhelyen elbontották.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Előzmény: ka_TARZI_s (127002)