alkotasu Creative Commons License 2017.10.22 0 0 54823

A román vonatok történetével foglalkozó honlapon

http://www.forumtrenuri.com/t1205-istoricul-vagoanelor-de-calatori-din-romania

van egy érdekes rész, ami érinti a Ganzot:

 

In 1902 intrau in parcul CFR primele vagoane pe boghiuri, cunoscute ca seria 17-22. Acestea sunt achizitionate de la casa Ringhoffer, fiind produse de uzinele "Ganz es Tarsa" Budapesta. Principalele caracteristici tehnice sunt: vagon de clasa 1, sasiu metalic, carcasa din lemn acoperita cu tabla, boghiu de tip german (realizat dupa modelul boghiului american "Pensylvanya", cu arcuri in foi si arcuri spiralate), frana pneumatica "Westhinghouse", incalzire cu aburi de joasa presiune, iluminat electric (dar a existat si iluminarea cu becuri cu gaz "Aurer"), 7 compartimente, doua toalete. Banchetele erau acoperite cu plus. Viteza maxima: 80 km/h.
Conform unui livret de mers din 1984, grupa directa Iasi-Hunedoara mai era compusa din vagoane ale seriei 17-22 (deci dupa 82 de ani!).

 

Bár románul nem tudok, de 20 éve (amikor viszonylagos rendszerességgel kellet kijárnom) ragadt rám pár szó, valamint a latin nyelvcsaládhoz való hasonlatosság okán pár dolgot megértettem.

Ezek szerint 1902-ben érkezett meg a CFR személykocsi parkjába az első forgóvázas kocsi, a későbbi 17-22-es széria. (Ha jól értelmezem, akkor) a Ringhoffer tervei alapján a Ganzban készítették. (Itt egy kicsit zavaros számomra, hogy fém kasztni), fa váz, fémlemez borítással, német (szerintem inkább porosz) forgóváz, Westinghouse légfék, kisnyomású gőzfűtés, elektromos világítás (de volt Aurer rendszerű gázvilágítás is), 7 fülke, 2 klotyó. Max eng. seb. 80 km/ó. 1984-ben egy  Jászvásár-Vajdahunyad  viszonylaton ilyen kocsicsoport közlekedett - jól értem?

 

 

 

"La sfrasitul secolului 19, circulau in Romania de atunci 450 locomotive, 1.000 de vagoane de calatori si 10.000 de vagoane de marfa, posta si bagaje.

In timpul primului razboi mondial, o parte insemnata din parcul de vagoane a CFR este distrus. Dupa 1918, CFR a "mostenit" de la MAV un parc de vagoane din Transilvania extrem de eterogen."

 

A 450 mozdony, 1000 személykocsi és 10.000 teher-, posta, poggyászkocsi elég kevésnek tűnik a MÁV akkori állományához képest. Jól jöhetett nekik a MÁV-tól "örökölt" járműpark. (Milyen szépen fejezték ki: "örökölt"... Mondjuk igy is lehet nevezni a részben 1919 nyarán-őszén elrabolt járműveket... Persze a normálisabbja nyilván nem büszke rá.)

 

Ha valaki pontosítani tudja a fentieket, köszönettel veszem.