advocatusdiaboli Creative Commons License 6 napja -1 1 309606

Azért nem a semmit rágjuk, mert mérnöki szemmel nézve közhelyes, hogy a célok, a végcél egyértelmű kijelölése a legelső és legfontosabb lépések egyike - ellenkező esetben nagyon könnyen előfordulhat (és a gyakorlatban elő is fordul), hogy a részeredményekre koncentrálás közepette olyan durva zsákutcákba sikerült befutni, ami oda vezet, hogy elérjük ugyan a megcélzott részeredményt, de olyan eszközökkel, módszerekkel, és olyan erőforrások felhasználásával - hogy utána azzal szembesülünk, hogy ezen az úton nincs tovább, lehetetlen már errefelé feljebb lépni - viszont annyi erőforrást öltünk ebbe, hogy emiatt nem tudunk öt lépést visszalépni és teljesen új úton elindulni...

És akkor ezen a ponton a történet általában hosszú időre megreked...

 

Tipikusan ilyen az, mint ha kitűzzük végcélnak mondjuk a gépjárművek zéró emisszióját (de legalábbis klíma/környezet semleges emissziós egyensúly kialakítását) - majd az összes pénzünket elszórjuk a meglévő belsőégésű motorok továbbfejlesztésére és kipufogógáz-tisztító rendszerek kialakítására... Holott az első pillanattól fogva nyilvánvaló nem csak az, hogy ezen az úton haladva soha az életben nem lesz zéró emisszió - de az is, hogy nagyjából hol vannak a lehetőségek elméleti korlátai, ahonnan már semekkora költséggel sem leszünk képesek érdemi javulást produkálni. A jó koncepció ilyenkor az, hogy nagyjából belőjük, hogy értelmes, célszerű ráfordításokkal meddig lehet az emissziót javítani, azt megcsináljuk (a 80-20 Pareto-elv alighanem itt is jól működik...) - az összes többi energiát-forrást pedig az egész hóbelevanc lecserélésére (mondjuk akku-napelem-évszakos tárolás fejlesztésére) fordítjuk.

 

A világ ma nem így működik...

Előzmény: _Berci (309604)