koller andor Creative Commons License 2017.09.07 0 1 228538

Zoltán Bürger  Szentendre Blogol20 órája · 

Mindenekelőtt szeretnék eloszlatni egy félreértést: nem csak a simulósnadrágos országútisok és hobby-bringások fogják használni a kerékpáros nyomot Szentendre belterületén, hanem az olyanok is mint például én, a commuter bringások. A commuter definíció szerint az, aki munkába megy, ügyeket intéz, bevásárol, egyszóval a mindennapi közlekedését kerékpárral oldja meg autó vagy tömegközlekedés helyett minden olyan esetben amikor ez lehetséges és értelmes döntés. A commutert egyetlen cél vezérli, hogy minél gyorsabban és minél rövidebb úton eljusson A-ból B-be. Pont az, ami a legtöbb nem sport- és hobby-célú autósnak is.

Próbáltam rájönni, hogy mi az amivel itt a Facebook-on posztolóknak valójában problémája lehet. A következőkre jutottam:

- Legyen kevesebb baleset! Erre a legjobb megoldás ha bringásokat engedünk az útra. Ha a bringások az úton vannak és nem a járdán, az autósok sokkal jobban tudnak figyelni rájuk, és fordítva, a bringások az autósokra, hisz együtt közlekednek, nem csak akkor találkoznak, amikor keresztezik egymás útjait. Egy olyan úton, ahol vannak bringások, egyébként is jobban figyelnek az autósok. Ha jobban figyelnek, akkor a közlekedés más, például gyalogosok vagy más gépjárművek okozta veszélyhelyzeteire is jobban, gyorsabban reagálnak. Mindennek a tetejébe a kerékpárok megjelenése forgalomlassító hatású. A 11-esen akkut probléma a gyorshajtás és az ebből eredő balesetek. A bringások megjelenésével ez is jó irányban fog változni. Kevesebb lesz a baleset.

- Ne legyen dugó! A dugókat nem a bringások okozzák. A dugókat az autók okozzák, meg a balesetek. A baleset, ahogy az első pontból kiderül kevsebb lesz. Autó is kevesebb lesz, hisz ahol bővül a kerékpáros infra, ott növekszik a (commuter) kerékpárosok száma is. A reggeli csúcsidőszakban minden egyes bringás, aki az út szélén halad, jó esélyel egy autót hagyott otthon. Ő már hozzájárult ahhoz, hogy ne legyen dugó!

- Javuljon az infrastruktúra! A 11-es úton a kerékpárosokkal együtt egy olyan lobbi jelenik meg, akik sikerrel tudnak fellépni a saját érdekeikben. Így már az autósokkal közösen fogunk dolgozni azon, hogy az önkormányzat és a Magyar Közút vegye figyelemebe Szentendreiek és Dunakanyarban élők életminőségét javító igényeinket. Használjuk fel az ebben rejlő szinergiákat ahelyett, bhogy marjuk egymást.

Mégvalami a végére. Nincs autós, nincs kerékpáros. Emberek vannak, akik céljaik, lehetőségeik szerint járművet választanak. Ha konfliktusom van valakivel, aki letörte a tükrümet, akkor azzal az emberrel van. Ha konfliktusom van valakivel, aki elgázolt a bicikliúton akkor azzal az emberrel van. Az emberek 99.9999%-a jó fej. A maradék miatt meg nem érdemes bosszankodni. Nekik úgyis rosszabb.