Bakancs4 Creative Commons License 2017.07.10 0 1 43971

Ha engem kérdezel akkor forgalomba helyezhető --  teljesen legálisan .

Ha az NKH-nál és/vagy okmányirodában ( vagy hogy a rákba hívják most )  kérdezed akkor nem lepne meg ha azt mondanák : el kell bontani vagy menj vissza külföldre és vadászd össze az eredeti papírjait  .

 

Kérdés mik azok a korabeli okmányok . Ugyanis az akkoriban behozott járgányoknak jobbára csak a kis füzetecskéje ( az ún. Typenschein) van meg , ami eleinte elegendő volt , de  mostanában ragaszkodnak az újabbfajta forgalmi-törzskönyv verzió mindkét darabjához .

 

Ez a régi verzió :

 

 

Ez pedig az új  -- gyakran a kétféle ( régi-új )  együtt fordul elő , ilyenkor a rendszámozás lezárultakor a füzetecskét vissza is adják  :

 

És akkor nézzük mit mond a TÖRVÉNY ! Lényegében kizárólag a 326/2011-es kormányrendelettel kell foglalkozzunk , a mopedautókra két kivételt tesznek a normál járművekhez képest , az egyikről talán itt-ott hallottak , a másikról aligha . És persze az a két kivételező jogszabály az , ami lehetővé teszi  egy ilyen masina berendszámozását .

Pro uno

 

Az egyik verzió szerint minden olyan kis gyöszt be kell rendszámozni eredeti okmányok nélkül is  , ami a rendszámozást előíró jogszabály előtt került az országba , vagyis 2009 áprilisa előtt . Az itteni gyakorlatban az adásvételi ehhez elegendő , hogy más megyékben  mit kérnek -- vagy mit szólnak az ilyen sajtpapíros masinákhoz -- azt nem tudom . Ezt a jogi kiskaput hellyel-közzel tudják a vizsgahelyeken és a hivatalokban . Emiatt ez a módszer viszonylag egyszerű , de az a hátránya , hogy a berendszámozót nem tulajdonosként , hanem csak üzembentartóként nevezik meg , tulajdonost nem jelölnek . Rosszabb esetben beírják a forgalmiba a " a jármű tulajdonjoga hitelt érdemlően nem igazolt " megjegyzést , és bár az ilyen jármű forgalomképes ( át lehet adni bárkinek az üzembentartói jogot -- bejegyzik ) és az átírása is olcsóbb , mert nem kell eredetiségvizsgára vinni , de gyanúm szerint ez a státusz egy ilyen megjegyzéssel nem értéknövelő tényező . Persze aki nem akarja eladni annak mindegy .

 

326/2011. (XII. 28.) Korm. rendelet

a közúti közlekedési igazgatási feladatokról, a közúti közlekedési okmányok kiadásáról
és visszavonásáról

IV. FEJEZET

A JÁRMŰVEKKEL KAPCSOLATOS ELŐÍRÁSOK

10. A járművek forgalomba helyezése és ideiglenes forgalomban tartása

46. § (8) A négykerekű segédmotoros kerékpárok forgalomba helyezésére irányuló kérelem elbírálása során a jármű tulajdonjogának hitelt érdemlő igazolása hiányában a származás-ellenőrzés és eredetiségvizsgálat elvégzése nélkül a forgalmi engedély és a rendszámtábla kiadható az üzemben tartó járműnyilvántartásba történő egyidejű bejegyzésével, ha a jármű magyarországi gyártására vagy behozatalára 2009. április 1-jét megelőzően került sor, és a járműnek a forgalomba helyezést kezdeményező ügyfél birtokába kerülése igazolt.

 

Pro secundo

 

Aztán van itt más is . Ugyanez a jogszabály egyértelműen kimondja , hogy a mopedautót hiányos okmányokkal is forgalomba kell helyezni . Ez már nagyon bonyolult jogi szöveg , akit részletesebben érdekel annak elküldöm privátban . Kivonatként legyen itt ennyi :

 

326/2011. (XII. 28.) Korm. rendelet

a közúti közlekedési igazgatási feladatokról, a közúti közlekedési okmányok kiadásáról
és visszavonásáról

10. A járművek forgalomba helyezése és ideiglenes forgalomban tartása

42. § (1) A közúti közlekedés szabályairól szóló rendeletben meghatározott járművel – kivéve a trolibuszt, a villamost, a kerékpárt, a két- és háromkerekű segédmotoros kerékpárt, az állati erővel vont járművet, a kézikocsit – közúti forgalomban akkor lehet részt venni, ha forgalomba helyezték, vagy ideiglenes forgalomban tartását engedélyezték

 

(3) A (2) bekezdésben foglaltak igazolása mellett, a járművek forgalomba helyezésének további feltételei:

a) a harmadik országból belföldi üzemeltetés céljából behozott használt jármű származás-ellenőrzése, illetve a jármű jogi helyzetének tisztázása megtörtént, előzetes eredetiségvizsgálatát elvégezték, valamint a járműhöz kiadott állandó vagy ideiglenes forgalmi engedélyt vagy annak a kiállító hatóság által hitelesített másolatát és annak hiteles fordítását az ügyfél a kérelméhez csatolta;

b) más EGT-államból belföldi üzemeltetés céljából behozott használt jármű belföldi forgalomba helyezését megelőzően a jármű jogi helyzetének tisztázása megtörtént, valamint az ügyfél a kérelméhez csatolta a származási tagállam hatósága által kiadott

ba) nem harmonizált adattartalmú forgalmi engedélyt vagy annak a kiállító hatóság által hitelesített másolatát, vagy

bb) harmonizált adattartalmú forgalmi engedély I. részét, valamint a II. részét, feltéve, hogy a jármű származási tagállamában ez utóbbi kiállításra került;

43. § (1) A külföldről belföldi üzemeltetés céljából behozott használt jármű – a 42. § (3) bekezdés b) pontjában foglalt feltételnek megfelelő jármű és a négykerekű segédmotoros kerékpár kivételével – forgalomba helyezésének kezdeményezése előtt származás-ellenőrzését el kell végezni. A származás-ellenőrzés kezdeményezése a közlekedési igazgatási hatóságnál származás-ellenőrzési nyilvántartásba vétellel valósul meg.

 

Na erről aligha tudnak , illetve akarnak tudni . És emiatt ember nem tudja , hogy pontosan milyen eljárást von maga után .

 

 

Pro tertio

 

Vannak vállalkozó szellemű egyének , akik vállalják Ausztriából pótolni a szükséges okmányokat pártízezer Ft-ért.

 

Ha 2009 áprilisa előtti amnesztiával lesz berendszámozv akkor mindegy , hogy hány tulajdonosa volt . Ha viszont okmányos járműként ugrik neki a bürokráciának , akkor talán szerencsésebb lerövidíteni a tulajdonosi láncot .

 

Hirtelen ennyi .

 

Előzmény: BIGYO4 (43967)