Pálffy még mindig itt tart?
A korona sérülései több részből állnak össze, több alkalommal jöttek létre. A legfontosabbak:
1., már sérülten tették fel a Bertalan (és valszeg a Tamás) képeket.
2., a leejtett csobolyóban az abroncs hátsó része sérült, kipergett a hátsó kép két szomszédja, amit gondosan pótoltak Géza és Kon képeivel. Mindez 1304-ben.
3., A pánt berogyott, amikor Kottaner Mária ellopta a koronát Visegrádról (1438?)
4. A hátsó (Szűz Mária?) kép tetejéről Izabella letöri a keresztet. (Ezt követően fúrják ki a keresztpánt tetejét az új keresztnek).
5., A Pálffy féle sérülés, ekkor megy tönkre a hátsó kép, és cserélik hirtelen Dukasz-ra.
Ez mind csak légbőlkapott feltételezés, amit az összes ismert adat cáfol.
Mint ahogy Pálffy történetével is ez a helyzet.
1. Ugye te sem gondolod komolyan, hogy a magyar korona hátulján volt a kereszt, amit Izabella letört.
Az indiánok lehet hogy a fülük mögött hordták a sastollat, de a kereszt esetében ez istenkáromlás lett volna.
Azt pedig végképp nem gondolhatod, hogy ha hátul volt a letört kereszt, akkor ne ugyanoda rakták volna vissza.
2. A korabeli beszámoló szerint a "letört kereszt" nem is igazi kereszt volt, hanem csak a korona egyik liliomszerű, kereszt formájú ága.
Amiből rögtön kiderül, hogy egy egészen más kinézetű koronáról van szó, mint a mai szentkorona.
Valami ilyen:
https://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/6/6c/Vladislaus_II_of_Bohemia_and_Hungary.jpg
https://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/3/33/Jan_Zapolskyx.png
https://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/6/69/Suleiman_gives_back_the_Holy_Crown_to_Szapolyai.jpg
Azaz pont olyan, mint amilyennek egészen Szapolyaival bezárólag a magyar koronát ábrázolták. Upsz.
3. Révay Péter koronaőr többször is személyesen tanulmányozza a koronát, de az 1613-ban kiadott könyvében egy szót sem ejt sérülésekről.
Mivel pedig a koronaőr személyesen felel a korona sérülésmentességéért, biztos, hogy 1613 előtt nem volt sérülés a koronán.
De kereszttel hasbaszúrt Krisztus-kép sem volt a korona tetején, mivel Révay arról sem tesz említést.
2. A korona 1790-beli nyilvános bemutatása előtt egyetlen koronaőri feljegyzés sem említi a korona sérülését.
Mivel pedig a koronaőr felelős a korona sértetlenségéért, kizárt dolog, hogy a korona durva sérüléseit ne rögzítették volna írásban, részletesen.
Tehát 1790 előtt a korona nem volt sérült.
3. 1790 előtt az összes autentikusnak nevezett koronaábrázolás a Révay-féle koronaábrázolással azonosnak mutatja a magyar szentkoronát, ami a ma ismert szentkoronától durván eltérő.
1790 előtt se a ferde kereszt, se a megtört kupolapánt nem jelenik meg egyetlen képen vagy leírásban sem.
A ma ismert szentkorona 1790-beli bemutatásakor általános volt a felháborodás a korona rossz állapota és a korábbi ábrázolásoktól való durva eltérése miatt:
https://hu.wikipedia.org/wiki/F%C3%A1jl:Binder_Holy_Crown_of_Hungary_1790.jpg
A koronát a közvélemény kizárólag csak azért fogadta el valódinak, mivel II. Lipót előzőleg Bécsbe hívta a magyar főrendek képviselőit, és írásbeli nyilatkozatot kért tőlük arról, hogy ezt a koronát eredetinek ismerik el, tehát ennek tagadása felségsértésnek minősült volna.
- - -
Mivel tehát a ma ismert szentkoronán levő sérülések soha korábban nem voltak ismeretesek, és a ma ismert szentkorona nyilvánvalóan nem azonos az 1790 előtt koronázásra használt magyar koronával, ezért a legvalószínűbbnek az tűnik, hogy a ma ismert szentkoronát régi kincstári aranytárgyakból II. Lipót készíttette, hogy a II. József által magához vett, és valószínűleg megsemmisített korábbi, "Révay-féle" magyar koronát pótolja.
Kizárólag csak ez lehet a magyarázat arra, hogy a koronázás előtt II. Lipót írásban kérte a magyar főrendektől, hogy a koronát valódinak fogadják el.
Ilyenre ugyanis a magyar királyok koronázásának történetében soha máskor nem volt példa.
Tehát összefoglalva:
1. Az első, szentképek nélküli, liliom ágas magyar koronával utoljára Szapolyait koronázták. Miután azt Izabella megrongálta (letörte a korona egyik liliomos ágát), a magyar főrendek az I. Ferdinánd megkoronázására használt "Révay-féle" koronát tekintették magyar beavató koronának.
2. A "Révay-féle" koronát II. Lipót cserélte le egy régi aranytárgyakból kapkodva összebarkácsolt koronára, mivel a Révay-koronát II. József a magyar főrendek koronázási jogainak megszüntetése céljából visszavette, és valószínűleg megrongálta vagy eltüntette.
3. Tehát a ma ismert szentkorona csupán az 1790-től kezdve volt beavató korona.
Azt megelőzően semmiféle ismert koronázási célt nem szolgált.
Ez azonban mit sem változtat azon a tényen, hogy a ma ismert szentkorona egy felbecsülhetetlen értékű történelmi ereklye, ami a hozzá felhasznált régi aranytárgyak révén akár még számos ősi szimbólumot is hordozhat.
Viszont tök felesleges a ma ismert szentkorona kialakításába vagy sérüléseibe történeteket beleképzelni, mivel ez a korona nyilvánvalóan csak 1790-ben készült nagy sietséggel, amikor a koronázására készülő II. Lipót rájött, hogy II. József eltüntette a magyar koronát.
Tehát semmi köze a korábbi magyar királyok koronázásához.