Carina_S Creative Commons License 2017.06.02 -3 0 35902

Tegnap vagy tegnapelőtt hangoztatták a híradóban kormányemberek, hogy: "-- A jövő évi cél az, hogy az összes megyei jogú várost bekössék a gyorsforgalmi úthálózatba, és hogy minden autópálya teljesen kiérjen az országhatárig."

 

Ehhez egy gondolat: ez szerintem kevés, egyrészt, mert az országban több megyeszékhely van, mint amennyi megyei jogú város, másrészt, mert sok olyan mai is fontos szerepkörrel bíró városunk van, amelyek régen megyeszékhelyek voltak, de a trianoni gyökeres határmódosítások következtében egyrészt ezek ma már nem megyeszékhelyek, másrészt az ország peremére szorultak. Az ilyen, csak régebben megyeszékhelyekként, de ma is fontos, határ menti helyzetbe került városokként egy-egy területet összefogó városként működő járási igazgatási központokra példák:

 

Magyarország a két világháború között (térkép): >>

 

Sopron (1950-ig Sopron vm. volt székhelye);

Sátoraljaújhely (1950-ig Zemplén vm. volt székhelye);

Balassagyarmat (1950-ig Nógrád vm. volt székhelye);.

 

Továbbá sok olyan város van, amelyek a két világháború közötti kényszerű megyeátrendezések idején váltak hosszabb-rövidebb ideig megyeszékhelyekké:

 

Mátészalka (1950-ig Szatmár vm. székhelye);

Baja (1950-ig Bács-Bodrog vm. székhelyeí);

Szikszó (1950-ig Abaúj-Torna vm. székhelye);.

 

Ezen városok közül ma egyedül Szikszó nincs közvetlen határszéli helyzetben, azonban egy máig is kieső helyen lévő kistérség központja és járási székhelyeként funkcionál.

 

Ha már az illetékesek minden fontosabb város gyorsforgalmi bekötésében gondolkodnak, akkor kössék be a gyorsforgalmi úthálózatba ezeket a fentebb említett fontosabb városokat(!!) is.