Mágus23 Creative Commons License 2017.05.23 0 1 63777

Könyvismertetés

 

MOROP 1966 látogatás az egykori budapesti Déli pályaudvaron

A nagyon közeli jövőben napvilágot látó 460 oldal terjedelmű könyv fekvő A/4 méretben bemutatja a Magyarországon 1966 évben megrendezett MOROP Kongresszus alkalmából tartott rendezvényeket részletesen. A Nemzetközi Vasútmodell Szövetség (MOROP) az 1966 évi kongresszusát és a XIII. Nemzetközi Vasútmodell Kiállítás rendezésének jogát Magyarországnak biztosította. Ennek keretén belül Budapesten a Déli pályaudvaron kiállításra kerültek az elsőrangú fővonali gőzmozdonyok. A kiállítás technikatörténetileg és vasút-történetileg is ma már különleges értékűnek számít, hiszen a Magyar Államvasutak történeti gőzmozdony típusai közül utolsóként üzemi állapotban a 242, 30l, 327, 333 sorozatú mozdonyok ekkor voltak láthatóak kiállítva a nagyközönség előtt. A kiállítás helyszíne a Déli pályaudvar is, ma már akkori állapotábn nem létezik. Ezért a könyv a Déli pályaudvar 1948 és 1975 közötti szakaszából több életképet is bemutat olvasói számára.

A régi Déli vasútüzemi pillanatai úgy a gőzösvilágba, mint a korai dízelvontatás világába elkalauzol bennünket.

A könyvben úgy a gőzvontatású, mint a dízelvontatású vonatok vasútüzemi pillanatképeinek történeti értékű dokumentumai láthatóak.

A kötet szerzői Dr. Károlyi Zsolt és Molnár Tibor József végig vezetik az olvasót a MOROP Kongresszus vidéki helyszínein is.

Siófokon a mellékvonali normál nyomtávolságú gőzmozdonyok kiállításának pillanataiba tekinthetnek bele a Tisztelt olvasók, majd ezután a könyv bemutatja a Paks-Dunaujváros közötti mellékvonal, illetve a Paks-Dunaföldvár-Solt vasútvonal életképeit. A kötetet tovább lapozva a Diósgyőr-Vasgyárból kiinduló Pereces-Lyukóbánya közötti 1000 mm nyomtávolságú mára már teljesen felszámolt bányavasút üzemi pillanatai elevenednek meg a kötet egyik fejezetében. A keskeny vágányú vasutak bemutatása a Lillafüredi Állami Erdei Vasutak keretein belül történik. Ennek a vasútnak az 1960-as évekbeli pillanatképei egészen 1966-ig láthatóak a könyvben.

A kötet utolsó fejezete a régi Déli pályaudvar átépítésével foglalkozik, és dokumentálja azon szomorú pillanatokat, amikor is a régi Déli pályaudvart teljesen elpusztították.

A könyv mindösszesen 200 számozott példányban kerül megjelentetésre. A könyv kereskedelmi forgalomba nem kerül, tehát könyvesboltokban nem lesz kapható. A könyv több száz fotót tartalmaz, amelynek nagy része eddig publikálva nem volt.

A könyv várható megjelenése 2017 június hónap.