Schaf Creative Commons License 2017.05.17 0 0 12166

Bár erősen OFF topic, de hátha nem lesz moderálva...

"...Itt említsem meg gyorsan a Waze-t is, aminek térképe egy régebbi Google (TomTom) térkép saját fejlesztése, melynek pont azok a hatalmas hátrányai, ami a Waze előnye a sűrűn lakott Budapesten...   A felhasználók javítják, emiatt a forgalmasabb helyeken tökéletes... sőt... az újonnan épült útszakaszok is rettentő gyorsan bekerülnek...
Azonban vidéken (és itt értsd azokat az országokat is, ahol nem használják..), kevéssé frekventált helyeken az útosztályozás, a tervezés, a házszámozás és a térkép maga is SIRALMAS!

Egy kis kitérő: ...A házszámozást a térképgyártók zöme un. interpolálással oldja meg.....

A Waze persze erre egy remek megoldást talált, ami megint csak a közösségi navigáció adottságait használja ki. Pontosabbak és sokrétűbbek a POI pontjai (érdekes pontok), mivel a felhasználók gyakorlatilag ELLENŐRZÉS NÉLKÜL (!!) ide is bármit betehetnek az "XY kft telephelye"-től a "Fekete Pákó utca"-ig. Azaz mondjuk adott céget/üzletet könnyebben fogsz itt megtalálni, mint mondjuk egy amszterdami térképész cég POI pontjai között..."

Sokadszorra kérem, hogy ne ragadj ki szövegkörnyezetből a saját szád íze szerint egy-egy mondatot, hanem próbáld a leírtakat értelmezni.

Igen két hibát elkövettem ennek a témának az érintésekor.
Az egyik, hogy beszúrtam egy direkt dőlten szedett részt az interpolálásról magyarázatképpen, hogy miért is rosszabb navigációs szempontból rengeteg helyen pl. a Waze, és ezt a gyengébbek emiatt az utána következő részt nem az előtte lévő bekezdés folytatásaként is értelmezhették.

A másik, hogy valóban pongyolán fogalmaztam a nagy sietségben, na meg mert nem ez volt a fő téma és nem felytettem ki a Waze OpenStreet Map és Google (TomTom) esetleges térképi kapcsolatát, lévén nem ez volt a fontos...
Értsd, hogy sok helyen valóban OSM térképeket használt a Waze a 2013-as felvásárlásig, amikor is a Google felvásárolta és ezt követően jónéhány adatot kvázi összemostak a két adatbázisban. Akkoriban- 2013 vége felé- volt is erről pár cikk, plusz egy google fejlesztői fórum, ahol erről volt szó..  mármint, hogy a OSM térképekkel gyengén lefedett jónéhány terület kipótolására a Google maps térképei a legjobb megoldás-e... és hogy ez talán azokban a régiókban is népszerűvé tenné a Wazet, ahol akkoriban a fasorban sem volt. Többek között Zsédenyi Zoltán ténykedésének ellenére nálunk se!

Persze nem vagyok tévedhetetlen és simán lehet, hogy a felvásárlás utáni térképjavulás a véletlen műve mindazok ellenére ami az akkori szaksajtóban és az említett fórumon megjelent. Az azért véleményes, hogy a Google maps-be bepített "húsvéti tojásom" a mai napig a Waze-ban is szerepel, mint térképhiba...  :D

Mellesleg ez a rész tényleg mellékes, hiszen teljesen mindegy mi miből lett vagy nem lett a Waze. Jelen időben a Waze mint olyan, sok helyen (értsd ahol navigálni kell és nem jópofin poziciót meg traffipaxot jelenteni) nem sokat ér...  Fejlődik, egyre jobb, de a ténylegesen felmért profi térképekhez még nem ér fel.

Akármennyire is ezt a benyomást akarják kelteni, sajnos a kezdeti idők "megengedő userpolicy"-ja miatt sok helyen még nagy baromságok vannak a térképben. Veled ellentétben én millió km-t autózom/tam vele és nem egyszer akartam kivágni az ablakon, amikor 20-30-50 km potya utakat tettem meg azért, mert nem jól ismerte a forgalmi helyzetet, az útburkolatot, vagy akár a területi adottságokat (Még idén is!!!). Egyszerűen se infrastruktúra, se erőforrás nincs ezek ellenőrzésére. Ha egy user bejelenti a hibát jó eséllyel kijavítják (ebben sokkal jobb bárminél) de azokon a területeken, ahol kevés a felhasználó, erre esély sincs. Vélhetően a Google ilyen helyeken azért besegített (lásd az akkori esetleges kapcsolódás a TomTom aktuális térképével) de természetesen itt ne csak Magyarországra gondolj!  (Sőt..  főleg ne..)

A Waze remek megoldás arra, hogy elkerülj dugókat, hogy megoszd a helyzetedet a közösséggel, hogy mások számára előre jelezd a traffipaxokat (ezért is használják sokan), de arra, hogy Magyarország vidéki, Szerbia esetleg Moldávia falusi útjain elnavigálj egy címre arra nem annyira...   sőt.. arra kifejezetten ROSSZ választás.

Még egyszer elmondom a kedvedért: "Mari néni szatócsbótja, ahol marha jó a pogi" nevű hely vagy a "Kocka alakú kerékgyártó KFT" térképen történő megtalálására és beazonosítására kíválló lehet a Waze akár még vidéken is, feltéve ha mari néni boltja és a KFT is elég népszerű...  de az odanavigáláshoz már meggondolnám, hiszen ha a bolthoz és a céghez 1 aszfaltozott és 15 dagonyás út vezet, a Waze jó eséllyel nem fog különbséget tenni köztük és ez sok esetben csak sok kilóméter után válik nyílvánvalóvá!

Példaképpen javaslom neked a Mezőtúr-Battonya egyszerű útvonal megtételét Waze-val!


Az pedig, amit a magyar adminok egy ideje HUNGARY2 néven művelnek, remekül mutatja mi lesz majd ennek a halála is, ha nem hagynak fel a dologgal...  Ha nincs adat, csinálnak??  Kiadja a rendőrség, hogy sebességet mér a 8-as út Várpalota-Székesfehérvár szakaszán, erre 2-3km-ként kamu adatokkal teleszórják az utat? (Értsd olan helyekre tesznek ráadásul törölhetetlen jelzéseket, ahol nincs semmilyen esemény...)

Ebből nem kis vita volt a fórumukon is. Én kvázi ekkor hagytam fel a térképjavítással és az érdemi hozzászólásokkal....  Vajon ki akadályozza meg, hogy azon userek száma, akik úgy gondolják jó poén kamu adatokkal teleszórni a térképet, ne érje el a kritikus tömeget? :)

Szóval, ha eltévedés nélkül, az autómat és az utasaimat épségben tudva akarok egy KONKRÉT címre eljutni, akkor nem a waze a legjobb megoldás...  

Lehet, hogy egyszer majd az lesz...  kívánom, hogy az legyen, mert nagyon jó ötletek, nagyon jó dolgok vannak benne...   de sajnos pont az emberi tényező az ami jelenleg még nem teszi üzembiztos navigációvá.


Előzmény: lautnermark (12165)