polária Creative Commons License 2017.05.16 0 0 4351

A dízelautók kipufogógázában lévő nitrogén-oxid miatt világszerte évente 108 ezren halnak meg idő előtt - állapította meg egy nemzetközi kutatócsoport.

A halálesetek  egyharmada  arra vezethető vissza, hogy az utcai károsanyag-kibocsátás jóval túllépi az engedélyezett, laboratóriumi értékeket - írják szakértők a Nature című tudományos lapban. Az idő előtti halálesetek közül 11 400 az Európai Unió területén következik be.

A kutatásban olyan rangos ökológiai szervezetek, intézetek munkatársai vettek részt, mint az amerikai International Council of Clean Transportation (ICCT), az ausztriai székhelyű Alkalmazott Rendszerelemzés Nemzetközi Intézete , a Környezetegészségi Elemzések , a Coloradói Egyetem és a Stockholmi Környezetvédelmi Intézet.

A kutatók mérései szerint a dízellel üzemelő járművek évente 4,6 millió tonnával több nitrogén-oxidot bocsátanak ki, mint amennyi a jelenleg érvényben lévő határértékek szerint engedélyezett lenne. 2015-ben a teljes kibocsátás 13,1 tonna volt.


A nitrogén-oxidok a talajközeli ózon előanyagai: erős napsugárzás hatására kémiai reakciót indítanak el, amelynek során ózon keletkezik. Ezek az oxidok a levegő finomporterheltségét is növelik. A Volkswagen körül kirobbant botrány óta ismert, hogy sok dízellel működő jármű több káros anyagot bocsát ki az utakon, mint az ezt mérő előzetes teszteken. A kipufogógázt közvetlenül az utcai forgalomban mérő rendszerek segítségével egy kutatássorozattal megállapították, milyen mértékű a többletkibocsátás.

A kutatók a dízeljárművek 11 legnagyobb piacán - Ausztráliában, Brazíliában, Kínában, Indiában, Japánban, Kanadában, Mexikóban, Oroszországban, Dél-Koreában, az Egyesült Államokban és az Európai Unió 28 tagállamában - elemezték a dízelautók szennyezőanyag-kibocsátásnak káros egészségügyi kihatásait. Ezekben az országokban, illetve régiókban értékesítik a világ dízelautóinak 80 százalékát.