Ashi Valkoinen Creative Commons License 2017.04.24 0 1 436589

Pár hónapja már egyszer volt szó a FLIRT vonatokon (nem) működő Wi-Fi-ről, akkor úgy döntöttem, hogy vezetek némi statisztikát utazásaim során az elérhető fedélzeti internetkapcsolat minőségéről.

 

Egy-egy utazás során rögzítettem a dátumot, az indulás időpontját, a viszonylatot (induló és érkező állomás), a járű Wi-Fi-jének sorszámát a "MAV-Start" tag után (a piros motorvonatoknak egy, a kékeknek kettő hálózata van), a jármű pályaszámát (csak sorszámként), illetve az észlelt internetkapcsolat minőségét 1-től 5-ig terjedő skálán.

 

1-Használhatatlan, nem látszik a hálózat, nem irányít át a bejelentkezési oldalra, nem ad IP-címet, stb., azaz nem jön létre kapcsolat.

2-Pocsék - pár oldal/alkalmazás döcögve, lassan bejön, normális netezésre alkalmatlan.

3-Működik - lassan, de a legtöbb oldal/alkalmazás bejön, többé-kevésbé használható.

4-Jól működik, közösségi oldalak böngészésére, fórumozásra, e-mailezésre, képfeltöltésre is alkalmas.

5-Kiváló, multimédiás tartalmak böngészésére is alkalmas.

 

Eddig 50 FLIRT utazást rögzítettem ilyen módon, melynek minden adata itt megtalálható (aztán közben már 51 utazás lett):
https://docs.google.com/spreadsheets/d/1QdqCZzFx3HFeGGMxeb7N7Cgbn3AJovBz5SvcAUs9giQ/edit?usp=sharing

 

Az indulási idők alapján "napszak"-okra osztottam a napot, "hajnal", "reggel", "dél", "délután" és "este" kategóriákra, "hajnal" és "este" esetén minimális, "reggel" és "délután" erős, "dél" kategóriába közepes utasterhelést feltételezve.

 

Az alábbi megállapítások tehetőek (jó Wi-Fi = 3-5, rossz Wi-Fi = 1-2 osztályzat):

 

-A piros (1-60) vonatokon lényegesen jobb a Wi-Fi rendelkezésre állása (73,9%), mint a kékek* (61-123) esetén (50%).

-Csúcsidőszaki utasterhelés mellett kb. az esetek 50%-ában lehet használható nettel találkozni, peremidőszakban és átlagos terhelés mellett jó eséllyel működő netet talál az ember.

 

*Mivel Tatabánya-BP, BP-Eger viszonylatban utazom sokat, így a kék egységek közül a 103-123 pályaszámúakkal találkozom főleg, bár ha ugyanott és ugyanolyan körülmények között vannak karbantartva, mint a 61-102 vonatok, akkor elvileg reprezentatívak a kék flotta teljes egészére.

 

A legtöbb esetben az 1-es osztályzat abból fakadt, hogy bár a hálózathoz lehetett csatlakozni, a captive-portal.mav-start.hu bejelentkező oldal már nem töltődött be, számítógép esetén (Win7) nem jelezte a tálcán, hogy "További bejelentkezési adatok szükségesek", mobilon (Android 6.0) pedig a "Jelentkezzen be a Wi-Fi hálózatra felhívás után a fenti oldal már nem töltött be.

 

A kék járműveken gyakori hibaok, hogy a hálózathoz való csatlakozás sem sikerül, 2-3 perc csatlakozási kísérlet után mindkét eszközöm megszakítja a próbálkozást, majd újból kezdődik. 50 (immáron 51) utazásból egyszer fordult elő, hogy a motorvonat hálózata sem volt érzékelhető.