rm40 Creative Commons License 2017.04.11 0 0 436355

Eszerint nincs külön ilyenje, teszem hozzá, hál' Istennek.

 

 

Már az előző, rövid életű (négy számjegyből álló) sorozatjel-rendszer bevezetésével fölöslegessé vált, ráadásul baromi hülyén is nézett ki, mégis itt a topikon is sokan azt próbálták erőltetni, abban a tévhitben, hogy ez "a" magyar rendszer.

Az "igazi" rendszer ugyanis valójában 1911-től:

- A gőz-, dízel- és villamosmozdonyokrapályaszám=sorozatjel+futószám. A sorozatjel önállóan életképes, a futószám (sorszám) azonban csak a sorozatjellel együtt alkot egyedi járműazonosítót.

- Ezzel szemben a motorkocsikat a '70-es évekig az 1-3 jegyű pályaszámuk azonosította, azaz az oldalukra festett 1-3 számjegy nem futószám, hanem a járművet egyértelműen azonosító, önállóan "működő" pályaszám volt. A menetrend-függelékekben is csak a pályaszámokkal, pályaszámcsoportokkal tartották azokat nyilván, a betűsor az nem sorozat, hanem csak típusjelzés volt. Még az MD(a)-k 3001-től kezdődő számaira is igaz volt, hogy az egyediek, a járművet egyértelműen beazonosító pályaszámok voltak.

 

Egyébként a vontatott járművekre is ugyanez állt, a kocsi jellegére a pályaszámcsoportból már lehetett következtetni (más kérdés, hogy a kocsiknál a karakterhiány miatt szükséges állandó átszámozások áttekinthetetlenné tették azt, szemben motorkocsikkal, amelyeknél "nyugalom" volt e tekintetben).

Csak a Bz motorok beszerzésével kezdődött el az a hibrid hülyeség, hogy a betűsort sorozatjelként kezdték értelmezni és utána 001-től kezdődő futószámozást használni. Talán a vontatott járműveknél fő- és alasorozatjelként definiált betűkkel való fogalmi egyesítés miatt (bár teszem hozzá németek a betűkre a Gattungsbuchstaben és Kennbuchstaben kifejezéseket használják a nem a mozdony-sorozatjeleknél szokásos Baureihe kifejezést használják), de ezzel meg az a gond, hogy ekkorra már azoknál bevezették a 12 jegyű UIC-pályaszámokat, amivel a középszámcsoport szinte át is vette a szerepet a betűktől a járműnyilvántartásban.

 

A betűs rendszerrel az is a baj, hogy magyar módi szerint eléggé szelektíven használtuk. Pl. az ABb motoroknál semmi nem utal a (nem is olyan kis) poggyásztér jelenlétére, hogy az olyan apróságokról nem is beszélve, hogy részben közép- részben oldalfolyós utasterű, plusz rendelkezik homlokátjárókkal. Ha komolyan vennénk, akkor helyesen mondjuk ABDbipsmot lenne. Azt hiszem, egyetértünk abban, hogy az ilyen (és a Desiroknál, Usgyiknál, FLIRT-eknél, Talenteknél ugyan felfestett, de itt a topikon "fő" "sorozatjelként" erőltetni próbált) betűszörnyek használatára semmi szükség, szelektíven használva pedig semmi értelme.

 

Már csak hab a tortán, hogy a betűs motorkocsi-típusjel egyáltalán nem magyar sajátosság: a németek és az osztrákok egyaránt használták, de azt hiszem nagyon néztek volna, ha valaki a Blauer Blitzet Reihe 5145 helyett B4VT+B4VS-ként emlegette volna (az 5046-osok eredeti típusjelét ne is említsük)

 

 

Előzmény: segélyvonókészülék (436345)