Ha a vastag csövet leszűkíted ott a keresztmetszet arányában megnő az áramló levegő sebessége, vele természetesen a vákuum nagysága. De ez csak elvileg arányos, a nagyobb légszállítású elszívó rés vesztesége sajnos ezt erősen behatárolja. Simán előfordulhat, hogy alig nő meg a vákuum, az elszívó motor meg terhelés nélkül pörög. Próbáld ki meddig tudod szűkíteni úgy, hogy még növekedjen a szívóhatás. A 100km/h feletti áramlási sebesség mérésed azért azt mutatja, hogy nem lesz ez reménytelen :).
Az is előfordulhat, hogy ha a keresztmetszetet leszűkítve csökken a vákuum, eredményt érsz el azzal, hogy más ponton engeded falsot szívni az elszívót. A lényeg az, hogy a fő áramban, a kisebb keresztmetszetű "megcsapolás" előtt, maradjon meg a nagy sebességű áramlás a afőágban, akkor a szűkített keresztmetszetnél is szívni fog.
Közel sem bonyolultak ezek az összefüggések, két törvény írja le (némi elhanyagolásokkal: hőmérséklet, összenyomhatóság, áramlási veszteség ...):
1., a keresztmetszet változásával a az áramló anyag mennyisége nem változik, ezért ha az bővül a sebesség csökken és fordítva (folytonosság)
2., Az áramló közeg energiája állandó, így ha a sebesség nő az áramló közeg nyomása csökken (Bernoulli)
Ez utóbbi szerint mér sebességet (egye fene vákuumot) a csöves nyomásmérőd (Ventouri ) :)
Lehet, hogy a porszívósra nem is lesz szükséged ? :)