A Budapesti buszközlekedés topicban felmerült az 5-ös busz problémája, illetve egyéb ráksoaplotai kis forgalmú járatok kérdése. Már ott is írtam ötletet, azóta továbbgondoltam őket, arra törekedve, hogy az egész lehetőleg nullszaldó közeli legyen.
5-ös busz:
Erzsébet királyné útja helyett az M3-as bevezetőn át, a Mexikói út M érintésével. Kicsivel ritkábban közlekedik (hétköznap reggeli, délutáni csúcsban -1 menet óránként).
Előnyök: Az Erzsébet királyné útjára, illetve Rákospalotára tartó forgalom szétválasztásra kerül, Mexikói út M érintése
Hátrányok: Rákos út – Erzsébet királyné útja közvetlen kapcsolat megszűnik
25-ös busz:
M3-as bevezető helyett a Széchenyi út – Kolozsvár utca – Telepes utca útvonalon a Bosnyák térig. Újpesten a hurok feladásra kerül, a 170-eshez hasonló módon fordul vissza. Minimálisan ritkábban (kb. -1 menet óránként egész nap).
Előnyök: Teljesítmény megtakarítás, Rákos út térsége kap kapcsolatot a Bosnyák térrel
Hátrányok: Telepes utca ritkább kiszolgálást kap a jelenlegihez képest
110/112-es busz:
Zugló vasútállomástól az Erzsébet királyné útján át a MÁV-telepig (késő esti Keleti pályaudvarig tartó csonkamenetek is), változatlan követéssel.
Előnyök: Az 5-ös helyett ellátja az Erzsébet királyné útját
Hátrányok: Thököly út – Bosnyák tér kapcsolat romlik
124-es, 125-ös busz:
Kétirányú körjárat. Rákospalota-Újpesttől az Árpád úti felüljárón át előbb a 125-ös busz útvonalán a Kolozsvár utcáig, majd a 124-esén vissza a Hubay térig, onnan pedig vissza Rákospalota-Újpestig. A 125-ös mostani követési idejével.
Előnyök: Teljesítmény megtakarítás, Istvánteleknél akár a vasútra is ráhordhat az egész kerületből
Hátrányok: Bizonyos területek (Istvántelek vá környéke, Pestújhelyi út)plusz egy átszállásnyira kerülnek a Nagy Lajos király útjától
178-as busz:
Sűrítve (átlagosan két menettel óránként), így hangolható az 5-ös busszal.
Előny: Pótolja az 5-ös kiesett kapacitását a térségben
Hátrány: Önálló szakaszon felesleges túlkínálat
225-ös busz:
Mexikói út – M3 – Rákos út – Epres sor – Fő út – Közvágóhíd utca – MEDIMPEX között közlekedik, hétköznap reggel 10, délután 12, napközben 15 percenként, kora reggel és késő este 20 percenként.
Előny: Értelmet kap a járat, a belső szakaszon a 5-ös kapacitását egészíti ki; Rákospalotán belüli kapcsolatokat biztosít (szakrendelő, posta), valamint ellátja a 125-ös külső szakaszát.
96-os busz:
Hétvégén 96B jelzéssel a Sződliget utca után egyenesen tovább a MEDIMPEX-ig közlekedik.
Előny: Teljesítmény megtakarítás
Hátrány: Az újpesti szakasz felhagyásra kerül
12-es villamos/270-es busz:
A 12-es villamos hétvégén nem közlekedik, helyette teljes üzemidőben a 270-es autóbusz jár.
Előny: Teljesítmény megtakarítás
Hátrány: Villamosvonal szüneteltetése
120-as/147-es busz:
Összekötésre kerül, így az Árpád hídtól a Tél utcán és Újpest-Központon át Megyerig közlekedik.
Előny: Lehetővé válik a 25-ös Árpád úton történő visszafordítása; biztosítható a Tél utca kétirányú metrókapcsolata a 25-ös útvonalának módosítása után is.
Hátrány: A 147-es szakaszán a követés egyeletlenebbé válhat
231-es busz:
A Kossuth utcától a 124-es jelenlegi útvonalán a Bogáncs utcáig közlekedik.
Előny: A 124-es felhagyott szakaszát pótolja
Hátrány: Az M3-as melletti önálló szakaszáról a továbbutazás nehezebbé válik.
Ez így a mórickaszámításaim szerint (simán szóló/csuklós szerződéses km díjat figyelembe véve, villamosnál ezek másfélszeresével számolva) nagyjából nullszaldós lehetne. Beruházásigénye minimális lenne. Bármiféle észrevételt szívesen várok (főleg az újpesti részeket illetően).