Bakancs4 Creative Commons License 2016.12.10 0 0 41103

De a tanulási időt, a felszerszámozást, a minimális raktárkészletet is meg kell hitelezni.

 

Nemo nascitur sapiens ( doctus) , sed fit . ( Senki sem születik bölcsnek , hanem azzá lesz )

 

Ez valóban így van  , és iszonyat nehezen számítható valami . Jönnek az ismerősök , mondják : milyen jó nekem , mert meg tudom javítani a biciklit-vízcsapot-mopedautót-kvadot-mosógépet--stb.  Na ja , nagyon jó , de én se így születtem . Ebben a tudásban benne van rengeteg idő és nagyon sok tönkretett dolog is .

Fel van háborodva a szülő , hogy a fiúgyermek a karácsonyra kapott távirányítós autót pár napon (órán ? )  belül szétszedi ( és ezzel tönkrevágja) ahelyett , hogy "szépen" játszana vele . Persze néhány szigorú fellépéssel el lehet venni a gyerek kedvét attól , hogy a dolgok belseje felől érdeklődjön . Aztán másfél évtized múlva nem érti a szülő , hogy az ő fia -- fiatal férfiként -- még egy szöget se tud beverni a falba , míg az egykori osztálytársa sajátkezűleg építi fel a házát .

A tanulás folyamat , aminek ára van -- és ezt nagyon sokan nem veszik figyelembe .

A fórum régi olvasói a megmondhatói milyen iszonyat sok időt töltöttek el a mopedautósok , mire összeállt a tudásbázis amivel a variátorhibákon úrrá hellyel-közzel tudunk lenni .

Én legalább 100 ezer Ft-ot buktam a legelső mopedautóm variátorszerelési zsákutcákon jó 10 évvel ezelőtt . Ha akkor tudtam volna amit most !

Hasonlóan sok idő és némi kis pénz veszett bele a lendkerékmágneses (Lombardini) feszszabályzókba .

 

Olvasni arról , hogy Vörös Erik viking vezér azzal a nyomorult kis ladikkal átkelt  Grönlandra már ezer évvel ezelőtt . Ezt feljegyzi a krónika , de hány olyan hajócska lehetett a történelem során akik oda vagy visszaútban a szilárd szerencsétlen módon függőlegesen érték el ? Azokról hallgat a történelem , pedig nagyon sokan lehettek .

 

A tudás érték . Jegyzem meg a kapcsolat is , de ehhez sok pejoratív érték kötődik . Az elvi , gondolati értékek beárazása mindig sok vitát váltott ki . Mennyit ér egy művészeti alkotás ? Mennyit ér egy öreg fa , csak azért mert a szájhagyomány szerint Rákóczi Ferenc -- még mint facsemetéhez - hozzákötötte a lovát ? Mennyit ér egy eladandó építési telken a szép panoráma ? És mennyi kár éri a tulajt , aki ezt a telket megvéve odaépíti élete fő művét , a családjának otthont adó házat (évtizedekre elkötelezve magát hitelekkel) ha ezt a kilátást valamiképp tönkreteszik ?

 

A szakmai tudás még csak-csak beárazható valahogy , de az ilyen elvont értékekért nem szívesen adnak pénzt az emberek . Tipikus változata ennek a kérdéskörnek , hogy egyes járműgyártók nem adnak információt a diagnosztikai értékekről . Végülis érthető , mert horrorisztikus összegeket fektettek a fejlesztésbe , és az ipari kémkedés világméretű iparág . Ha a járműiparban nem kell valamit kifejleszteni az dollár milliárdokat jelenthet .

 

De nem kell messzire menni : több mint 10 év alatt a mopedautóinkat meghatározó variátoros hajtásról SEMMI hivatalos forrásból ( gyártó vagy forgalmazó ) beállítási adatot nem tudtunk megszerezni . Minden ami rendelkezésre áll az a saját kútfőnkből , tapasztalati úton szerzett tudás . Egy hézagolási méret , egy rugóerő , egy illesztési hézag tűrését nem ismerjük . Én még még arról se láttam táblázatot , hogy melyik kocsihoz-motorhoz melyik súlyt kell párosítani -- pedig 90 grammostól 185-is sokfélével találkoztam már .