OKT útvonalmódosítások
Bányi-nyereg – Vöröskő vendégház között
2016. október 26.
Az Alföldi Kéktúra befejezése után nem azonnal utaztam haza, megszálltam Sátoraljaújhelyen, hogy bejárhassam a Sátor-hegyek közötti útvonal módosítást, amit még 2014-ben fogadott el a bizoccság. Ezt az utat persze célszerűen összekötöttem a Kék Kör befejezésével, hogy aztán tényleg nyugodt szívvel vehessem át az MTSZ-ben azt a jelvényt is. Az MTSZ ugyanis kiadja az OKT + RP-DDK + AK teljesítés alapján a Kék Kör jelvényét, de az igazság szerint még hibádzik a körből pár kilcsi, méghozzá az AK útvonala és az OKT útvonala között. Úgy terveztem, ezt a szorgalmi feladatot a K+ jelzésen teszem majd meg, illetve az OKT új útvonalán, de erről majd később.
Reggel nyolc felé értem le a szállásomról a Hősök terére, elsasszéztam a K- jelzéseket követve a hegyekbe induló K+ jelzés kezdetéig, aztán a Fejes István utcán nekiindultam a hegyekbe vezető kaptatónak. Szuszogtató emelkedőn értem az utca végére, innen a folytatásán, a Májuskút utcán másztam tovább felfelé. Egész éjszaka esett az eső, csak reggel hét felé hagyta abba, viszont mostanra megérkezett a hidegfront is, szinte viharos szél fújt, ami az előrejelzések szerint már délelőtt fel fogja szaggatni a zárt felhőzetet. A kaptató ellenére nyakig húztam az anorákom zipzárját, mert pont szembe kaptam a szelet.
A Májuskút utca felső szakasza már nem aszfaltos, hanem macskaköves, ezeken a köveken botorkálva értem el a nagy hajtűkanyar után a letérést, az erdei út sorompóval elzárt kezdetét. A K+ jelzések erre térítettek rá, a kaptató persze folytatódott, pontosan kilencre értem fel rajta a Nagy-nyugodó, a GPS-em szerint 365 méter magasan fekvő nyergébe. Egy ideje ide jön fel az Országos Kéktúra is a Bányi-nyeregből, meg is érkeztek menetrend szerint a K- jelzések szemből. Az információs tábla oldalára felszerelt kéktúra stemplit beütöttem az AK igazolófüzetem végére, csak hogy ezzel is teljen a füzet. Ha már lúd, legyen kövér! Szusszantam egyet a hátizsákomra letelepedve, aztán belefogtam az új OKT szakasz bejárásába. Úgy döntöttem, az óramutató járásával ellentétes irányba teszem meg a kört.
A kényelmes, széles turistaút még kapaszkodott egy sort a Kecske-hát keleti oldalában, aztán visszalejtett a Vörös-nyeregbe. A Kecske-hát oldalában értem el a szakasz legmagasabb pontját, a trekk szerint 414 méteren. Itt nem álltam meg pihenni, egy kényelmes szekérútra térve és gyengén lejtve végigoldalaztam a Kecske-hát északi oldalában is. Ekkor már háromnegyed tíz felé járt az idő, egy irtásfolton keresztüli kitekintésnél vettem észre, hogy a szél tényleg kezdi felszaggatni az addigi zárt felhőtakarót. A Kecske-hát és a Borz-hegy közötti Körtefa-nyeregtől indult meg komolyabban lefelé az út, és egyetlen hosszú ereszkedéssel, a vége felé már kissé vízmosásossá váló szekérúton letrappoltam az OKT korábbi útvonalára, a hegyek között kanyargó erdei aszfaltútra. 146 méter magasan értem el az aszfaltcsíkot.
Itt értem el a korábbi két OKT bejárásom útvonalát is, tehát ebben a pillanatban zárult be az én „saját” Kék Köröm! Arra gondoltam, hogy valami emléket kellene szerezni erről a tényről, így bár a Bányi-nyereg felé balra, felfelé kellett volna továbbindulnom az úton, én elballagtam a csupán pár száz lépésnyire az ellenkező irányban lévő Vöröskő vendégházig, ahol szintén nyomtam egyet az ottani stemplivel (ennek a pöcsétnek most Bányi-nyereg a neve) az előző, nagy-nyugodói pecsét mellé. Pihentem egy sort, aztán az aszfaltúton (az OKT korábbi útvonalán) felballagtam a Bányi-nyeregbe (214 m), hogy bejárhassam az útvonal módosítás másik oldalát is, ami vissza felvezet a Nagy-nyugodó nyergébe.




Úton a Kecske-hegy oldalában a Vörös-nyereg felé
Kilátás egy irtásfoltról. A szél épp akkor kezdte felszaggatni az addig zárt felhőzetet
Úton a Körtefa-nyereg felé
Pihenő a Vöröskő vendégháznál stemplizés után
Ekkorra már kisütött a nap, de a szél egy cseppet sem enyhült. Kényelmes járható, de folyamatosan emelkedő úton (egy része jól kitaposott gyalogút, de a zöme szekérút) kapaszkodtam vissza a Nagy-nyugodó nyergébe. Itt egy hosszabb pihenőt tartottam, átöltöztem az úti ruhámba, megettem a még a reggeliből megmaradt tegnap esti pizzaszeleteket, aztán az egyszer már végigjárt útvonalon elindultam vissza, le a városba.


A korábbi OKT útvonalon, vagyis az erdei aszfaltúton most a K+ jelzés van felfestve
Kapaszkodás vissza a Nagy-nyugodó nyergébe
A Nagy-nyugodó turistaút-csomópontjában
Összességében elmondható, hogy itt egy könnyen és jól járható, még nagyobb esők után sem sáros szakasszal sikerült kiváltani a korábbi aszfaltutat, azonban most jócskán kaptak szintet is a túrázók! Korábban a Bányi-nyereg – Vöröskő vendégház között egyáltalán nem volt emelkedés, most viszont fel kell kapaszkodni 214 méterről 414 méterre, és onnan visszaereszkedni az aszfaltútra. Visszafelé számítva több a szint, de arrafelé az aszfaltút is emelkedik a mérésem szerint 68 métert. Bár a régi útvonalra felfestették a K+ jelzéseket, kispistázás itt kizárható, hiszen a nagy-nyugodói stempliért mindenképpen meg kell küzdeni az emelkedővel.
Már a Májuskút utcán ereszkedtem lefelé, amikor az egyik ház előtt egy öreg Saxoba pakoló magam korabeli úriember rámköszönt és felajánlotta, hogy levisz a városba. Már a nyelvemen volt a megszokott válasz, hogy nem fogadhatom el, mert megfogadtam, hogy gyalog járom be az országot és ebben nem fér bele, hogy x kilométert autóval tegyek meg belőle, de rájöttem, hogy már nem a Kék Kört járom! Azt már befejeztem egy órával azelőtt. Így aztán elfogadtam a fuvart a vasútállomásig.


Kilátás a Májuskút utcáról Magas-hegyre
Kilátás ugyanonnan a Kálvária-hegyre
A hazajutás nem volt egyszerű, mivel vonatpótló busszal kellett elzötykölődnöm minden útba eső faluba betérve Szerencsig, ahol már várt a Miskolcra továbbinduló személyvonat. A Tiszai pályaudvaron pont megcsíptem egy IC-t, amiről pedig a Kökin szálltam le. Ezzel zárult az idei utolsó sátras (+szálláskeresős) túrám, folytatás pedig jövőre a harmadik OKT teljesítésem lesz. Még hibádzik belőle Heyjoe nyilvántartása szerint 30,52%, jó lenne a végére járni annak is!
Végül a túranapom trekkje:
- trekk -