trizs77 Creative Commons License 2016.10.21 0 0 81457

Erre mondj valamit,Trizs, te ismered a témát minden oldalról:

 

Sokat hallottam régen, hogy a kamionos volt a császár, mindenki felnézett rá, stb.

5 évig kamionoztam, bizton állíthatom, ma már ez nincs így.

Valójában a kamionos munka során a targoncástól az irodásig, mindig mindenki lenézett, amennyiben az adott ember személyisége olyan volt.

Persze ha normális volt, akkor nem, de akkor mindegy is volt, hogy kamiont vezetek vagy vezérigazgató vagyok.

 

---------------------

 

régen, kb. 1960-1985 között a kamionos=császár társadalmi státusz (részben) valóban létezett.

 

Ehhez kettő dolog volt szükséges:

 

 1./ A hazai népesség kb. 70%-a soha nem jutott el nyugatra, kb. 25% pedig három évente.

(ez egyszerűsítés de most jó lesz)

 

2./ Hazai árú hiány, ami lehetett effektív, tényleges hiány amikor valami nem kapható és lehetett minőségi amikor volt ugyan a dolog, de nem olyan cimkével, minőségben, választékban.

 

A kamionos az  említett kb. 25 évben emiatt volt "császár". Bár ezt is tessék visszafogottan venni, mert a kamionos akkor is csak az élet anyagi/pénzügyi/vagyon oldalának volt a császára, a politikai, gazdasági/kulturális stb. kapcsolatokban ugyanúgy értékelték mint ma.

 

Az akkori kamionos havi fizetése ugyanolyan volt mint a pótos ziles fizetése, kicsivel több.

De a pótos ziles csinált napi egy fordulót Ózd-Budapest között és délután 4-6 felé leállt.

A kamionos meg nem Ózdra ment hanem Rotterdamba, Hamburgba, Kuwaitba és csak 6 vagy 30 nap múlva jött haza.

Viszont hozott mindent.

 

A kamionos plusz jövedelme kettő forrásból táplálkozott akkoriban:

 - üzemanyaggal való variációból,

 - seftelésből, csempészésből.

 

E két forrásból származó havi jövedelem, legtöbbször elérte vagy meghaladta a hivatalos havi kereset 5-7- szeresét.

Voltak nekik kitűnő hónapjaik, amikor ez a hétszeres épp tizennnyolcszoros volt, és volt amikor csak háromszoros.

Ilyen az élet.,

 

A kamionosok igen nagy része, 30-40%, néha bebukott. Ilyenkor egy évig a Cinkotai úton hordta a mosóra a kamionokat.

Majd kezdhette újra.

 

Már 1985-től érezhetően csökkent a kamionos=császár hozzáállás, mert egyre többen jártak ki, (már síma teherautósok is, például Aviával) és egyre kisebb haszonnal lehet el- és átadni a becsempészett árút.

Plusz idehaza egyre kisebb lett a minőségi árúhiány is, már idehaza is megkapható volt majdnem minden, tehát a kamionos felvevő piaca erősen beszűkült.

 

 

 

 

Előzmény: Zotya már NEM kamionozik (81432)