Erre mondj valamit,Trizs, te ismered a témát minden oldalról:
Sokat hallottam régen, hogy a kamionos volt a császár, mindenki felnézett rá, stb.
5 évig kamionoztam, bizton állíthatom, ma már ez nincs így.
Valójában a kamionos munka során a targoncástól az irodásig, mindig mindenki lenézett, amennyiben az adott ember személyisége olyan volt.
Persze ha normális volt, akkor nem, de akkor mindegy is volt, hogy kamiont vezetek vagy vezérigazgató vagyok.
---------------------
régen, kb. 1960-1985 között a kamionos=császár társadalmi státusz (részben) valóban létezett.
Ehhez kettő dolog volt szükséges:
1./ A hazai népesség kb. 70%-a soha nem jutott el nyugatra, kb. 25% pedig három évente.
(ez egyszerűsítés de most jó lesz)
2./ Hazai árú hiány, ami lehetett effektív, tényleges hiány amikor valami nem kapható és lehetett minőségi amikor volt ugyan a dolog, de nem olyan cimkével, minőségben, választékban.
A kamionos az említett kb. 25 évben emiatt volt "császár". Bár ezt is tessék visszafogottan venni, mert a kamionos akkor is csak az élet anyagi/pénzügyi/vagyon oldalának volt a császára, a politikai, gazdasági/kulturális stb. kapcsolatokban ugyanúgy értékelték mint ma.
Az akkori kamionos havi fizetése ugyanolyan volt mint a pótos ziles fizetése, kicsivel több.
De a pótos ziles csinált napi egy fordulót Ózd-Budapest között és délután 4-6 felé leállt.
A kamionos meg nem Ózdra ment hanem Rotterdamba, Hamburgba, Kuwaitba és csak 6 vagy 30 nap múlva jött haza.
Viszont hozott mindent.
A kamionos plusz jövedelme kettő forrásból táplálkozott akkoriban:
- üzemanyaggal való variációból,
- seftelésből, csempészésből.
E két forrásból származó havi jövedelem, legtöbbször elérte vagy meghaladta a hivatalos havi kereset 5-7- szeresét.
Voltak nekik kitűnő hónapjaik, amikor ez a hétszeres épp tizennnyolcszoros volt, és volt amikor csak háromszoros.
Ilyen az élet.,
A kamionosok igen nagy része, 30-40%, néha bebukott. Ilyenkor egy évig a Cinkotai úton hordta a mosóra a kamionokat.
Majd kezdhette újra.
Már 1985-től érezhetően csökkent a kamionos=császár hozzáállás, mert egyre többen jártak ki, (már síma teherautósok is, például Aviával) és egyre kisebb haszonnal lehet el- és átadni a becsempészett árút.
Plusz idehaza egyre kisebb lett a minőségi árúhiány is, már idehaza is megkapható volt majdnem minden, tehát a kamionos felvevő piaca erősen beszűkült.