[fidelio] mindegy Creative Commons License 2016.10.10 0 0 1809

Már készülök a csütörtöki újabb Baráti-szereplésre, amikor is a Zeneakadémián Jean-Efflam Bavouzet lesz Kristóf partnere. Legutóbb (tavaly április 8-án) a Müpában hallhattuk a kiváló zogoristát, amikor Várdai István és a brácsista Kim Kashkashian társaságában szintén Baráti Kristóf vendégeként volt örömzenélésük részese.

 

A mostani kettős modern zenét fog játszani a Kortárs Művészeti Fesztivál keretében. Az érdeklődés visszafogott.

 

 

Műsoruk:

 

Bartók: 1. rapszódia hegedűre és zongorára
Bartók: 2. rapszódia hegedűre és zongorára


Kurtág: Hommage à J. S. B.
Kurtág: In memoriam Tamás Blum
Kurtág: Vivo
Kurtág: The Carenza Jig
Kurtág: Doloroso Garzulyéknak (1992)
Kurtág: Zank-Kromatisch Egy előzővel együtt innen az 1:15-perctől


Bartók: 1. szonáta hegedűre és zongorára (op. 21)

 

 

A középső blokk többségében szólóhegedűs, illetve egyszólózongorás darabot ölel fel, amelyek egyenkénti hossza csak néhány perc.

J. S. Bach tiszteletére további három művet írt a szerző (fuvolára, kamarafelállásra stb.), amelyeket akár végig is lehet hallgatni a BMC egyperces mintájával. A 90 fölötti, ma is aktív Kurtág több mint hatszáz alkotásának jelentős része ilyen.

Blum Tamás (1927-1992) jeles karmester és termékeny operalibrettó-fordító volt, élete utolsó húsz évében Zürichben dolgozott.

A Carenza Jig (gigue) indítékát nem ismerem...

A művészetekben is otthonos Garzuly család szombathelyi. G. Ferenc kiváló orvos, felesége keramikus, Anna lányuk remek fuvolista, Gábor fivére grafikus. Itt a doloroso indítéka homályos...

A Zank-Kromatisch, azaz Kromatikus feleselős szintén szólóhegedűs darab (1987), a műsoron lévő hasonlókkal együtt a Jelek, játékok és üzenetek 16 részes ciklusból.

Valószínűleg a kb. 10 perces rapszódiák és a Kurtág-blokk után lesz szünet, mivel a szonáta több mint 30 perces.