hmsoft Creative Commons License 2016.09.30 -1 0 432428

Egy kis carszkojeszelói: niiiiiiincs kocsiiiiiiiii (rzd-partner.ru alapján)

Az utóbbi években arról ment a polémiázás, hogy túl sok a közcélú hálózati engedéllyel rendelkező teherkocsi, az operátorok mindenfélére hivatkozva, ideiglenesen leállítják azokat különféle állomásokon, akadályozva a forgalmat. Ezek után beindultak az állami moderátori intézkedések, úgymint új kocsik előállítására-vásárlására vonatkozó támogatások, de főleg a régi kocsik selejtezését célzó szabályozások. Az állomány nekiállt fogyni, és mint minden hasonló szituációban, sikerült átesni a ló túlfelére.

A Kuznyecki Szénmedence képviselői telekiabálták a VII. Nemzetközi bányatermék szállítási konferenciát, hogy most már aztán elég legyen, 600 ezer tonna szén döglik a depókban, mert az operátorok nem képesek kellő mennyiségű kocsit biztosítani. Más szénbányászok is bekapcsolódtak a panaszáradatba, például elsírták, hogy a Dél-Uráli Vasút területén van, hogy csak 60%-ot képesek elindítani a vevők felé, mert nincs miben szállítani. Az RZsD részéről bejelentették, hogy a kialakult helyzetet az operátorok közreműködésével, szorosabb fordaszervezéssel kívánják enyhíteni, 13 nap alá szorítva a magasoldalfalú kocsik hálózatszintű, átlagos fordulóidejét. Viszont két nagy operátor, a PGK és az FPK, súlyosbítja a helyzetet azáltal, hogy a magasoldalfalúak nagyobb hányadát nem akarják szénszállításra bevetni.

A gyártókkal foglalkozó elemzők siettek hozzátenni, hogy a selejtezési hullám 2017 tavaszára végetér - mert nem marad kocsi, amit az operátorok úgy selejtezhetnek, hogy jól járnak vele -, emellett a 2016-os teherkocsigyártási volument 30 ezres értékűre várják, 2017-ben pedig 40 ezret feltételeznek. Hogy a szénbányákat (akik 90 ezres hiányról beszélnek országosan) mindez mennyire hatja meg, majd elválik.

hm