f_k Creative Commons License 2016.05.31 0 0 62289

http://nol.hu/belfold/otszaz-sofor-hianyzik-lazadnak-a-volanosok-1617635

 

"Ötszáz sofőr hiányzik, lázadnak a volánosok 

 

Könnyen lehet, hogy a Volán járatainak egy részét nem lehet majd elindítani a jelentős létszámhiány miatt – erre figyelmeztet Közúti Közlekedési Szakszervezet. Csaknem ötszáz új sofőrre lenne szükség, miközben az alacsony fizetések miatt a meglevő emberek is odébbállnak.Kritikus a létszámhiány a Volán-társaságoknál: csaknem ötszáz sofőrrel kevesebben vannak a szükségesnél, ezért elképzelhető, hogy az utolsó negyedévre veszélybe kerülhet a közösségi közlekedés – hívja fel a figyelmet már nem először a Közúti Közlekedési Szakszervezet (KKSZ). Ez a helyzet nemcsak a buszok leállásához vezethet, hanem nőhet a balesetek kockázata is.

Végtelenül kockázatos és felelőtlenség túlterhelt, fáradt és az alacsony bérek miatt elkeseredett buszvezetőket munkába küldeni, márpedig az állami tulajdonú Volán-társaságoknál jó ideje ez a helyzet – szögezi le közleményében a KKSZ. A szakszervezet attól tart, hogy a tulajdonos, az MNV Zrt. és a kormány egészen addig nem veszi komolyan az egyre sűrűbben küldött vészjeleket, amíg tragédia nem történik – hangsúlyozza Baranyai Zoltán elnök.

Az elismert kritikus létszámhiány miatt helyenként csak a törvényes foglalkoztatás határát súrolva tudják a társaságoknál biztosítani a buszok közlekedtetését. A nyílt jogsértést vállalni pedig nagy felelőtlenség lenne, ezért ha nem történik változás, a szakszervezet szerint hamarosan járatkimaradások és leállások lesznek.

Az ötven év feletti buszvezetők túlterheltsége még nagyobb gondot jelent, ám az illetékesek mintha meg sem hallanák a vészharangot – véli az elnök. Baranyai állítja, az ágazatban általánossá vált az elkeseredettség, ezért egyre többen keresik máshol a boldogulást. A szakmában működő szakszervezet – más közlekedési érdekvédőkhöz hasonlóan – újabb levélben hívja fel a kormány figyelmét a kockázatos helyzetre.

A KKSZ napokban tartott kongresszusán felmerült: amennyiben a kormány nem talál új ösztönző megoldást a járművezetők képzésére, s megfelelő bérekkel továbbra sem teszi versenyképessé a volános munkát, a szakszervezetek országos figyelemfelkeltő akciósorozatot indítanak, illetve csatlakoznak a MÁV és a városi közlekedésiek által tervezett megmozdulásokhoz."