Kitűnő koncertek és egy érdekes beszélgetés nyolc nap alatt:
A Várjon-Baráti-Várdai triómájus 10-i varázslatos hangversenyéről már írtam, kritika is megjelent róla, és a hangtárban meg is hallgatható.
Május 12-én egy újabb állomása volt Király Csaba különleges vállalkozásának: Bartók Béla összes szólózongorás művének előadása a Várban: 14 alkalomra bontva, immáron a 6. rész. A 4. előadásán Farkas Zoltán tartott érdekfeszítő bevezetést, majd jól összeállított darabokat hallottunk kitűnő előadásban (Gyermekeknek 3. füzet, Három magyar népdal, Kis szvit és az Improvizációk magyar parasztdalokra).
A tárgybani előadást Dalos Anna ugyancsak magas színvonalú felvezetése előzte meg, majd a zongoraművész brillírozott (Mikrokozmosz 2.kötet, Két román tánc, Allegro barbaro és Három rondó népi dallamokkal). A közönség most is inkább a szűk szakmából jött össze, de 8-10 közönséges érdeklődő azért volt most is. Előtte múzeumi vezetés a Bartók és kortársai fényképekkel és a Zenetörténeti Múzeum zongoráiról. Kint szakadt az eső, bent finom és más, de mindvégig ihletett bartóki interpretációk!
Május 13-án a Nádor terembe hívott a műsorlap: Az Anima Musicae és sztárvendégei ígéretes műsorára, a "Májusi ifjak" cím alatt. Telt ház, még a karzaton is ültek: Csajkovszkij Vonósszerenád I. tételét az egyik különleges vonzerő követte kamarazenekari átiratokkal: Devich Gergő sziporkázott vagy mélyedt el a nagypapa, Devich János, nyomdokain és gyönyörűséges hangú hangszerével.
A kissé náthás kamasz tehetsége töretlenül bontakozik ki, és most is jó muzsikusok voltak a társak a 14 fős, inkább fiúkból, sok új arcból álló zenekarban.
Mind a négy közös interpretáció kiváló (elegáns, könnyed és mégis mély) volt:
Dvorzsák ismert Rondója (eredetiben csellóra és zongorára)
Kodály Lírikus románca "
Bartók Román népi táncai (eredetileg zongorára, majd zenekarra, de ehhez hasonlóan átírták más felállásra is)
Suk Meditációja (szintén több változata van: z.karra, v4-re stb.; egyet csak példaként)
Gergő nagy sikert aratott!
A zárószám igazi meglepetés volt, mivel először mutatták be Vizeli Máté Gyimesi Concertóját, ami nagyon sikerült egy darab, a komolyzene és a népi zene párosításával. Viz-elit volt a központban, mivel a fiatal szerző nagybátyja, a Vujicsics-együttessel Kossuth-díjas Vizeli Balázs volt a hegedűs szólista ebben a nagyon hatásos és a végén fergetegessé váló műben. A zeneszerző gitározott és brácsázott is, a gardont pedig András Orsolya kezelte hatásosan, míg hátul a kiegészítő társak (kürt, fuvola, üstdob és más ütők) adták össze velük tudásukat, hogy emlékezetes és máskor is vonzó játékot élvezhessünk.
Ez volt a másik csúcs az estén, mert a nagy múltú és más kiváló zenészekkel is remekelt népzenészek megmutatták az ilyen együttműködés fennköltségét, szinte természetességét. Nem akarom most a Vizeli családot külön reklámozni, de az alábbi linkeken bőven lehet tájékozódni a hagyományról és annak további műveléséről - felsőfokon!
Május 17-én pedig a Keddi kaleidoszkóp sorozatban az örökifjú, bár már 73 múlt, Dubrovay Lászlóval beszélgetett Solymosi Tari Emőke a Pesti Vigadó Sinkovits Kamaraszínpadán. Az indok a 21 évet várt Faust-balett április 22-i ősbemutatója volt (Müpa). A Faust, az elkárhozott című szvit 4 részben már lemezen is megjelent és különböző Dubrovay-koncerteken már idézett zene végre kiteljesedhetett, amikor a Záborszky Kálmán irányította fiatal muzsikusok megtanulták és a Pécsi Balett kitűnő táncosaival szuggesztíven elő is adták ezt az igen nehéz és nagy hatású művet.
A beszélgetésen több rövid filmrészletet is láthattunk illusztrációként, miközben megismertük a mű keletkezését, beágyazódva ennek a szerteágazó érdeklődésű remek szerzőnek életművébe. Nem voltam a bemutató részese, mert akkorra már megvolt a jegyünk a salzburgiak és Baráti Kristóf estjére, hiszen a balett eredeti időpontja április 21. volt, és emiatt is voltam kíváncsi a Dubrovay-műhely titkaira.
A Rolf Liebermann, Karl Heinz Stockhausen és Bartók Béla hatására épült egyéni hangú Dubrovay-életmű egészen különleges és modernségében is vonzóan harmónikus darabokat tartalmaz. Több ősbemutatón is tapasztaltam ezt, leginkább a Baráti Kristóffal elhangzott II. hegedűversenyben, várva ezek újabb és újabb megszólaltatását.