[fidelio] mindegy Creative Commons License 2016.05.18 0 0 202

Kitűnő koncertek és egy érdekes beszélgetés nyolc nap alatt:

 

A Várjon-Baráti-Várdai trió május 10-i varázslatos hangversenyéről már írtam, kritika is megjelent róla, és a hangtárban meg is hallgatható.

 

Május 12-én egy újabb állomása volt Király Csaba különleges vállalkozásának: Bartók Béla összes szólózongorás művének előadása a Várban: 14 alkalomra bontva, immáron a 6. rész. A 4. előadásán Farkas Zoltán tartott érdekfeszítő bevezetést, majd jól összeállított darabokat hallottunk kitűnő előadásban (Gyermekeknek 3. füzet, Három magyar népdal, Kis szvit és az Improvizációk magyar parasztdalokra).

 

A tárgybani előadást Dalos Anna ugyancsak magas színvonalú felvezetése előzte meg, majd a zongoraművész brillírozott (Mikrokozmosz 2.kötet, Két román tánc, Allegro barbaro és Három rondó népi dallamokkal). A közönség most is inkább a szűk szakmából jött össze, de 8-10 közönséges érdeklődő azért volt most is. Előtte múzeumi vezetés a Bartók és kortársai fényképekkel és a Zenetörténeti Múzeum zongoráiról. Kint szakadt az eső, bent finom és más, de mindvégig ihletett bartóki interpretációk!

 

Május 13-án a Nádor terembe hívott a műsorlap: Az Anima Musicae és sztárvendégei ígéretes műsorára, a "Májusi ifjak" cím alatt. Telt ház, még a karzaton is ültek: Csajkovszkij Vonósszerenád I. tételét az egyik különleges vonzerő követte kamarazenekari átiratokkal: Devich Gergő sziporkázott vagy mélyedt el a nagypapa, Devich János, nyomdokain és gyönyörűséges hangú hangszerével.

A kissé náthás kamasz tehetsége töretlenül bontakozik ki, és most is jó muzsikusok voltak a társak a 14 fős, inkább fiúkból, sok új arcból álló zenekarban.

Mind a négy közös interpretáció kiváló (elegáns, könnyed és mégis mély) volt:

Dvorzsák ismert Rondója (eredetiben csellóra és zongorára)

Kodály Lírikus románca                           "

Bartók Román népi táncai (eredetileg zongorára, majd zenekarra, de ehhez hasonlóan átírták más felállásra is)

Suk Meditációja (szintén több változata van: z.karra, v4-re stb.; egyet csak példaként)

 

Gergő nagy sikert aratott!

 

A zárószám igazi meglepetés volt, mivel először mutatták be Vizeli Máté Gyimesi Concertóját, ami nagyon sikerült egy darab, a komolyzene és a népi zene párosításával. Viz-elit volt a központban, mivel a fiatal szerző nagybátyja, a Vujicsics-együttessel Kossuth-díjas Vizeli Balázs volt a hegedűs szólista ebben a nagyon hatásos és a végén fergetegessé váló műben. A zeneszerző gitározott és brácsázott is, a gardont pedig András Orsolya kezelte hatásosan, míg hátul a kiegészítő társak (kürt, fuvola, üstdob és más ütők) adták össze velük tudásukat, hogy emlékezetes és máskor is vonzó játékot élvezhessünk.

 

Ez volt a másik csúcs az estén, mert a nagy múltú és más kiváló zenészekkel is remekelt népzenészek megmutatták az ilyen együttműködés fennköltségét, szinte természetességét. Nem akarom most a Vizeli családot külön reklámozni, de az alábbi linkeken bőven lehet tájékozódni a hagyományról és annak további műveléséről - felsőfokon!

 

http://www.zeneszoveg.hu/szemely/45124/vizeli-mate-dalszoveg-lyrics-bio-adatlap.html

 

http://kanizsahir.hu/kanizsahir/web/?id=507

 

http://www.kanizsatv.hu/hirek/3370/-olvasokori-jubileum-in-memoriam-vizeli-dezso/index.php?mod=hr&hr_id=7764

 

http://zaol.hu/hetvege/a-vizeli-csalad-harom-hurja-1719674

 

http://zeneakademia.hu/hu/nepzene/-/program/dresch-mihaly-es-vizeli-balazs-20140408-1900

 

 

Május 17-én pedig a Keddi kaleidoszkóp sorozatban az örökifjú, bár már 73 múlt, Dubrovay Lászlóval beszélgetett Solymosi Tari Emőke a Pesti Vigadó Sinkovits Kamaraszínpadán. Az indok a 21 évet várt Faust-balett április 22-i ősbemutatója volt (Müpa). A Faust, az elkárhozott című szvit 4 részben már lemezen is megjelent és különböző Dubrovay-koncerteken már idézett zene végre kiteljesedhetett, amikor a Záborszky Kálmán irányította fiatal muzsikusok megtanulták és a Pécsi Balett kitűnő  táncosaival szuggesztíven elő is adták ezt az igen nehéz és nagy hatású művet. 

A beszélgetésen több rövid filmrészletet is láthattunk illusztrációként, miközben megismertük a mű keletkezését, beágyazódva ennek a szerteágazó érdeklődésű remek szerzőnek életművébe. Nem voltam a bemutató részese, mert akkorra már megvolt a jegyünk a salzburgiak és Baráti Kristóf estjére, hiszen a balett eredeti időpontja április 21. volt, és emiatt is voltam kíváncsi a Dubrovay-műhely titkaira.

A Rolf Liebermann, Karl Heinz Stockhausen és Bartók Béla hatására épült egyéni hangú Dubrovay-életmű egészen különleges és modernségében is vonzóan harmónikus darabokat tartalmaz. Több ősbemutatón is tapasztaltam ezt, leginkább a Baráti Kristóffal elhangzott II. hegedűversenyben, várva ezek újabb és újabb megszólaltatását.

A másik példához is:

http://info.bmc.hu/index.php?node=artists&table=SZERZO&id=17

 

 

http://lfze.hu/hu/aktualis-egyetemi-hirek/-/asset_publisher/7IEOMizcId94/content/a-zeneakademia-tanarai-a-nemzet-muveszei-kozott/10608;jsessionid=7698ACF1EB0E34CEF389B1BFC49E9886

 

https://hu.wikipedia.org/wiki/Dubrovay_L%C3%A1szl%C3%B3 (hiányos)

 

 

Még sok energiát a pályán!