Sajka Creative Commons License 2016.05.02 0 0 66145

A háttérrben lévő Tarján tábla alapján a Tatai út - Cementgyári út kereszteződésénél lévő vasúti felüljáróra gondolnék, ami hasonlít is, de ott a valóságban dupla híd van, a képen másik híd nem látszik. Mi lehet a megoldás?

 

A helymeghatározás teljesen helyes. Az ellentmondás feloldásának kulcsa a Hármashíd környékének bonyolult építéstörténetében rejlik, és különösen a két külfejtésben, melyeket ezen a helyen több évtized különbséggel megnyitottak, bezártak, "rekultiváltak" és beépítettek, majd "kitakarítottak", újranyitottak, ezután újra bezártak és tessék-lássék ismét "rekultiváltak".

 

Az alábbi két fentrol.hu légifotón a környék két jellegzetes állapota látszik 1967-ből és 1984-ből. Az elsőn színekkel jelöltem (nagyon vázlatosan) a kérdésünk szempontjából jellemző elemeket. Pirossal a három híd van bekarikázva, melyekről a hely a "Hármashíd" nevet kapta. 1979-ben aztán (a terület történetében már másodszor) nekiláttak az itt fekvő szénvagyon maradéka külszíni kitermelésének, aminek érdekében a vasutat, az Aradi utcát és a Cementgyári út nyugati szakaszát észak felé tolták el (egyben a vonalukat kiegyenesítették, eltüntették a vasút és a mellettük futó utak délre "hasasodó" ívét), hogy a régi vasúti töltés alatti széntelepet is kitermelhessék. Ebben a korszakban egyetlen híd maradt a területen: az, amellyel jelenleg is keresztezi a Tatai utat (az egykori 1-es főutat) az 1-es vasútvonal. Ezt a második fázist mutatja - a vasút kiegyenesítését illetően - a légifotóba rajzolt zöld színű egyenes, és zölddel bekarikázva jelöltem az akkori egyetlen hidat. Ez lényegében a területnek az az állapota, amit a szóban forgó 99202 fotó ábrázol. (Magát a külszíni fejtést mutatja az ugyancsak ekkoriban készült 67012 fotó.) Ebben a korszakban az I-es erőművet (és a Szénosztályozót is) kiszolgáló iparvágány-teherpályaudvar maradékának vágányhálózata (melynek ekkor már csökkent a forgalma) K-i irányban egyszerűen egy kitérővel a fővonalba volt bekötve Alsógalla (akkor: Tatabánya mh, helyi nevén "Tatabánya-Középső") bejártai jelzője táján; az Alugyár mögötti vágányhálózat pedig csak Felsőgalla (akkor: Tatabánya-Felső vá.) felől volt megközelíthető. A két iparvágány-rész ekkor tehát szét volt vágva egymástól, ez az oka annak, hogy ekkor nincs déli, második, iparvágány-híd a Tatai út fölött. A külszíni fejtés befejezése után aztán (ennek a dátumát pontosan nem tudom, kb. a 80-as évek vége) újra összekötötték az Alugyár/Karbidgyár/Cementgyár körüli vágányhálózatot egy külön vágány útján az I-es erőmű mögötti vágányokkal, és ennek érdekében újból megépítettek egy második hidat (hozzá töltést stb.) a Tatai út fölött, csak pár tíz méterre délre a fővonali hídtól. (Harmadik hidat ekkor már nem építettek, a szintén nyomvonaláthelyezésen átesett Alugyári utat ekkor már csak szintben keresztezték az iparvágánnyal.) Ezt a nyomvonalat (nagyon hevenyészve) és hidat jelöli a térképen a kék szín, és lényegében ez a mai állapot is, amit a Google StreetView-n látni, és amire te írod, hogy "de ott a valóságban dupla híd van". (NB. tudtommal ma már ez az iparvágány újra használaton kívül van, de a hídja áll.)

 

A második légifénykép 1984-es, és lényegében a 99202 készítésekori állapotot mutatja. (A légifotó és az alátett Google-térkép között van némi elcsúszás, ezért mutatja az Aradi utcát és a vasutat a térkép a fotónál még északabbra.)

 

Hevenyészve, fejből szedtem csak össze a történetet, lehetnek benne pontosítandó vagy kiigazítható részletek (vasutasok, bányatörténészek helyesbíthetnek, pl a terminológia vagy a vasúthálózat elemei terén), de nagy vonalakban azért megállja a helyét, és remélem érthető.

 

Tatabányai szóhasználattal tehát a 99202 a "Hármashidat" ábrázolja abban az időszakban, amikor az éppen csak egyetlen híd volt, az is északabbra, mint a korábbi névadók bármelyike... :-)

 

Előzmény: napocza (66143)