Mágus23 Creative Commons License 2016.05.01 0 4 61208

Üdvözletem!

 

Szia Szabolcs, köszöntelek tisztelettel!

 

Elég baj egy ilyen hiba. Írásom elején szeretném leszögezni, nem a személyzet hibáját keresem.

Inkább egy kissé elmélkedtem azon, hogy milyen erőnek kellett ott fellépni, hogy egy ilyen csúnya sérülés keletkezzék. Ha valami idegen test kerül a hengerbe akkor annak nem igazán kis méretűnek kellene lenni. Az, hogy a henger belül kellően olajos volt attól még az esetleges vízütés lehetőségét kizárni nem lehet. A gőzhenger olajnak az a tulajdonsága, hogy magas hőfokon általában a Pensilvánia olajok esetén 400 C fokig úgymond hő- és nedvesség állóak. Mivel üzem közben a hengerekben túlhevített gőz van, és a hengert kenni kell, ezért a hengerolaj onnan ki nem mosódhat.

A hengerpersely és a hengerfal repedése általában nem akkor szokott bekövetkezni ha valami idegen test kerül be a hengerbe, ha mégis esetlegesen idegen test okozta a sérülést akkor annak nagyobb méretűnek kellene lenni. Ilyen esetben tönkremehet a dugattyútest, az törhet, repedhet, vagy egy nagyobb méretű idegen tárgy darabokra is törheti. Kezdődő repedés esete amely úgymond eddig bírta. Nem lehetetlen dolog, de továbbra ott a kérdés, hogy mi kellett ahhoz, hogy ez a sérülés ilyen mértékűvé váljon. Ha idegen testről lehet szó, akkor elméletileg annak nyoma a hengerben szemrevételezés után szinte az esetek 90 %-ában azonnal megállapítható. Ha menet közben az idegen test ki is esik a hengerből a sérülés nyoma azonban látható marad.

Nem tudom, hogy valóban  mi történt, mert nem voltam ott, csak a korábban itt a fórumon bemutatott fénykép alapján meditálhatok esetleges elképzeléseken, hogy mi is okozhatta a hibát.

Véleményem szerint ez vízütésből keletkezhetett. Azt is elmondanám, hogy mi az én feltételezésem hogyan keletkezhetett itt vízütés. Hangsúlyozom ez csak egy elképzelés.

Szerintem az lehetett, hogy a Győrben történő szokásos vízvételezés elősegítésére a szerkocsiból tetemes mennyiségű vizet tápláltak a kazánba, hogy legyen hely minél több víz részére a szerkocsiban. Nyilvánvaló,hogy ezért a kazánban igen magas vízállás keletkezett. Mivel a vonóerőt a NOHAB szolgáltatta, ezért annak rendje-módja szerint a 324-es csak úgymond kenőgőzzel működött. Nyilván a tüzelőanyag és a víz spórolása érdekében nem alkalmaztak teljes kazánnyomást. Magas vízállásnál történhetett egy kissé erősebb szabályzónyitás.

Magas vízállás és a kisebb kazánnyomás miatt a gőz nedvességtartalma megnövekedhetett, és hirtelen vízrántás következett be, és mire észrevették már késő volt.

Az itt leírtak egy vízütés kialakulásának okai lehetnek. Természetesen nem zárható ki idegen test bekerülése a hengerbe, bár a sérülés láthatóan nem erre enged következtetni. Hangsúlyozom, ez csak egy feltételezés.

Előzmény: _ANDRÁS_ (61187)