Madrone Creative Commons License 2016.04.26 0 1 61088

Szia Smnks!

 

Már régen "találkoztunk". Örülök, hogy újra itt vagy. :)

 

Teljesen egyet értek Veled, én is elkeserítőnek találtam, mikor 92-ben pakura tüzelésűvé alakították az egyetlen működő 324-est. Még annyival egészíteném ki, hogy én meghagytam volna utolsó üzemi állapotában, vagyis a vödörkéménnyel és a szerkocsivédfallal. Szerintem egy gőzöskorszakot végigszolgáló típust, ami élete során számtalan átalakításon esett át, a forgalomból való kivonás korabeli állapotában lett volna jó megtartani. Ez a tizes-huszas évekre való visszaalakítás nagyon erőltetett és egyértelműen anakronizmus.

A szerkocsivédfal (ha meghagyták volna) ráadásul a személyzet egészségét is védi téli üzem esetén.

 

(OFF: ugyanezt a hibát követték el egyébként a megőrzött üzemképes kéttengelyes favázas villamosoknál is, ott sem az utolsó üzemi állapot lett helyreállítva, hanem az első világháború előtti. Legalább a Beszkárt korszak lett volna, ha már nem a 70-es, 80-as évek.)

 

Ezzel az a gond, hogy ezekre a járművekre (gőzös, favázas villamos) senki sem úgy emlékszik ( a ma élők közül) hogy milyen volt 1920 vagy 1930 körül, hanem az 50-es, 60-as, 70-es évekbeli állapotukra.

 

Ezt kellett volna megőrizni, vagy ha a jármű lepusztult, erre az állapotra helyrehozni.

Amikor az említett járművek üzemének utolsó évtizedeiben készült fotókat látok, mindig elábrándozok azon, hogy milyen jó lenne, ha a meglévő járművek úgy néznének ki mint akkor.

 

(Én igazán az eredetire visszaalakított  424,009-est sem kedveltem, nekem a 424-es egy kettős kéményes, füstterelős, mély gőzsíphangú, nagy gőzmozdony, ahogy gyerekkoromban Rákosrendezőn  és a körvasúton a daruszerelvénnyel láttam. Viszont ebben az esetben amíg volt 4 db. üzemelő 424-es gép, elfért köztük egy ilyen is.)

 

A pakuratüzeléshez használt lefedett 324-es "koporsó" szerkocsi teljesen elfogadhatatlan  kinézetű.

Egyszer hallottam, amikor valaki azt mondta, hogy a tetején lévő vaslemezre rá kéne tenni néhány lapát szenet az illúzió kedvéért.

Ennek se sok értelmét látom, ha valaki felmegy a konyhára, egyből kiderül a turpisság, arról nem is beszélve, hogy a mozdonyfüst színe és szaga is sokat mond a témában járatosnak.

 

Egyébként, nem értem a pakurássá alakításban a logikát. Ha  a 109, 109-es ami az egyik legtöbbet foglalkoztatott gép volt maradhatott szenes, akkor a jóval kevesebbet futó 324-est minek kellett átalakítani. A 109-esnek ráadásul kényelmetlen szűk vezetőállása van és nagy sebességű gyorsvonati gép, elvileg jobban kívánta volna az olajtüzelést (ha már mindenképpen olajjal akarnak tüzelni).

Ez az egész átalakítósdi akkor lett volna magyarázható, ha a típusból több üzemképes példány is meg lett volna őrizve. pl. 3-4 db. 324-esből egy lehetett volna esetleg pakurás, bár a történeti hűség akkor is sérült volna.

 

Igazából a pakurás gőzös az egyértelműen csak a 424-es!

 

Valamint, ha a 303-as egyszer üzemképessé lenne téve ott lenne esetleg értelme az olaj fűtésnek, mivel annál a gépnél a gépi (stoker) széntüzelés állítólag nem vált be és nagy sebességű gyorsvonati mozdony.

 

Ennek a pakurásra alakítós történetnek a vége a legszomorúbb, az hogy most már pakura sincs és gázolajat égetnek a gőzösben. Ez így nagyon nem jó, innen egy út van és ez az hogy vissza kell szenessé alakítani. Már a 242-esnél is döbbenet volt  a gázolajtüzelés.

 

Még egyszer visszatérve a 324-esre: szégyen és gyalázat, hogy a legnagyobb darabszámú és egyik legjobban sikerült gőzmozdony típusunkból mindössze 4 db. maradt meg és ezek közül is csak a soproni gép van épkézláb állapotban. (Az Istvántelken lévő 1527-esről és 799-esről jobb nem beszélni, állapotuk tragikus. A 799-es amíg Ferencvárosban volt még kinézett valahogy, de most?)

 

 

Legalább 10-20 db.-nak kéne lenni állomásokon kiállítva, mint ahogy a 375-ösből és 424-esből van.

 

Én ezzel a régmúltra visszaalakított és ezzel együtt egy soha nem volt pakura fűtésre változtatott 324, 540-es géppel soha nem tudtam megbarátkozni. :(

 

De jó lenne, ha meglenne pl. a gőzös korszak végén még  üzemben lévő gépek közül

a 324,449     324,528   324,816  324,1505   324,1553.

 

 

 

Előzmény: smnks (61087)