stevie-13 Creative Commons License 2016.04.13 0 0 33995

Mégse jött be a Swiftnek a 10W40-es (Shell helix hx7). Nagyon visszafogta az autót, gyakorlatilag olyan érzés volt menni vele, mintha még plusz 4 személy ülne az autóban.

 

 

Nem vitatva a személyes tapasztalat fontosságát, ekkora különbséget két olaj között nem igazán lehet elképzelni. Még maguk az olajgyárak is, sőt, az olajgyárak marketingesei is, amikor egy űberolaj prospektusát készítik, csak ilyen max +3% százalékos* "javulásról" szoktak beszélni - apró betűvel szedve, hogy valamilyen alsó kategóriás ősi kenőanyaghoz képest.

 

Egy mozgó autóban, üzemmeleg motorban a motor belső súrlódása valóban okoz kinetikus veszteséget, de két, egyébként normális kenőolaj között a különbség a belső súrlódás csökkentésében, illetve a belső súrlódás csökkenésének hatása az autó teljesítményére/fogyasztására annyira elhanyagolható az autót "lassító" egyéb, dinamikus  hatásokhoz képest (légellenállás, gördülési ellenállás), hogy kimutatásuk még műszeresen is kihívás, nemhogy fenékkel.

 

A 10W-40 kontra 5W-30 olaj között a kenés felépülésének gyorsaságában lehet különbség (hidegindítás után), mert ez következik a hidegoldali viszkozitás különbségéből.

 

A legnagyobb különbség a két olaj között az alapolaj minőségében lehet, a jobb alapolaj értelme azonban leginkább a hosszú távú használat esetén jelenik meg: a jobb alapolaj jobb adalékolhatóságot jelent, aminek legfontosabb következménye a jobb ellenállás az olajat a motorban érő hatásoknak, azaz hogy az olaj hosszabb időn át megtartja jó tulajdonságait.

 

 

 

 

* a 3% azért fontos szám, mert a legtöbb mérésnek - jééé - éppen ilyesmi a hibahatára.

 

 

Előzmény: Z906 (33989)