> Ennek ellenére a gőzös világ kezdetétől így működtek a mozdonyok ... Sokan haltak meg ilyen szörnyű módon.
Amikor a gőzöst Angliában feltalálták, az ipari forradalom idején 35 év volt a férfiak várható átlag élettartama. Mindegy volt nekik, hogy kolera járvány viszi el őket vagy a skorbut kényszer-sorozott matrózként vagy mozdony baleset. Manapság aki kicsit vigyáz magára az 75, sőt 80 évet nagy valószínűséggel elél. Ne akarjuk vissza a régi időket.
Ráadásul Angliában fekete kőszén van - Közép-Európába meg barnát, rosszabb esetben szürke lengyel iszapot adott a Teremtő. Egyharmada kalória értéknél a fűtőknek rengeteget kell belapátolni a gőznyomáshoz. (A Kandókat és Bánhidát is azért építették, mert olyan alig égő palát találtak, amivel a gőzösök, mint mobil kazán legfeljebb sípolni tudtak volna.)
Ha meg a legszebb import szénnel kell fűteni a magyar gőzöst, akkor olcsóbb lesz-e, mint olaj származékokkal? Esetleg valami darálógép, ami aprítva juttatná a kazánba a fát, hogy rendesen elégjen. Ha a Vadnyugaton elment vele a Generális, itthon is lehetne, nem csak kisvasúton.