etomcat Creative Commons License 2016.02.27 0 0 674

A Kandó rézmodellt építő CERN kutató a weben azt írja, hogy a V50-es prototípus (egyik?) főmotorja Csepelre került és a 90-es évek elejéig hajtotta a hengerművet. Erről eszembe jut valami régről:

Apám kisebbik nővére futómacskás darukezelő volt a Csepel Művekben és nekem gyerekként mesélte, hogy ott milyen óriási gépek vannak, például valamit mozdony motorral hajtanak a csarnokban - de úgy véltem, hogy dízelre gondol. Ez úgy a szoc. rendszer vége felé lehetett, 87-89 körül.

Vajon ugyanarról van szó? Ha jól nézem a fotót, a V50 egy főgépe kb. 2m méter átmérőjű lehetett és közel 10 tonna. Lehet ma is ott rozsdásodik?

Fázisváltó nélkül hogyan szabályozták a sebességét / irányát hengerléskor? (Ha jól gondolom, a hozzávaló fázisváltó az lesz, amelyik a főiskolára került az üvegházba.)