CanGuru Creative Commons License 2016.02.26 0 1 13130

Nem tudok arról, hogy lenne a mozdonyok tömegére vonatkozó ajánlás az NMRA-nál. Kerestem, nem találtam.

 

 

Ami viszont biztos, hogy összetett kérdés a mozdony tömege és vonóereje.

 

A tapadóerőhöz mind nagyobb tömeg kell, ez evidencia, illetve gumigyűrűs kerékkel ezt ugye jelentős mértékben lehet javítani, ahogyan sok gyártó meg is teszi, bár főleg Európában.

 

A tapadóerőt befolyásolja a kerekek tapadása is. Számos Mehano modell kereke krómozott/nikkelezett (?), ami eléggé csúszós.

 

A tömeg növelésével lehet a vonóerőt javítani, szerintem bizonyos határig érdemes lehet a Mehano gépeket kitömni, bár ez nem feltétlenül egyszerű.

 

 

Azonban hiába van megfelelő tapadása egy mozdonynak, ha a beépített motor teljesítménye kicsi vagy a hajtás áttételezése nem jól eltalált.

 

Példa erre az, amikor ugyanaz a motor, ugyanazokkal a fogaskerekekkel olyan mozdonyba is bekerül, aminek nagyobbak a kerekei. Ekkor ugye azonos feszültség mellett gyorsabb lesz a nagyobb kerekű gép, ám gyengébb is lesz egyben (kisebb lesz a nyomatéka). Lásd az NDK-s H0 Piko Br130 és Es499. A hajtás ugyanaz, de utóbbinak kb. 33%-kal nagyobbak a kerekei, emiatt igen fürge. Bár az ES499 vonóerejével nem volt gond tudtommal. De mondhatnám a márkás gőzösöket is (pl. Proto 2000, Bachmann Spectrum), ahol ugyanazt a motort használják, mint a kisebb kerekű dízelekben, bár ezeknél a hajtás áttételezése már eltérőnek tűnik, emiatt azért rendben vannak vonóerő szempontból (nem próbáltam még dízellel csatolni).

 

 

Ha a hajtásban a motor fordulatszámát mind jobban lassítjuk (nagyobb lassító áttétel), annál nyomatékosabb lesz a gép. Ez jó dolog, bár egy idő után magasabb fordulatszámú motor kellhet. Az RTR és BB Athearn modellekhez lehet kapni néha Ernst Regear készletet, ami nagyobb lassítású hajtás. Lassan megy a gép, de iszonyat, hogy mit elhúz. Igazi yard gépeket csinál a mozdonyokból.

 

De!

 

Ha le van súlyozva a gép (tapadás van), de a motor gyenge (kis teljesítményű és/vagy a hajtás áttételezése nem elég nagy), akkor könnyen előfordulhat, hogy a nagy vonat és/vagy nagy emelkedő esetén a motor nem tudja elérni azt a fordulatszámot, amin az adott feszültség alapján dolgozna. Ekkor ugye jobban melegszik, mert nagyobb áramok futnak át rajta. Majdnem olyan, mintha lefognád a motort. És ebben tönkre tud menni.

 

 

Emellett van egy további vonatkozása is a nagyobb tömegnek, tömeg növelésnek. Megfelelő csapágyazás is kell hozzá! A BB/RTR Athearn és számos Proto 2000 modellben bronz csapágykockákban forog a kerék tengelye. Na ez megoldás bírja a tömeget!

 

 

 

Szóval lehet (és érdemes) növelni a Mehano gépek tömegét, de egyfelől ésszel, másfelől ne várjuk, hogy utána 30-50 kocsit egymaga elhúz emelkedőben (ha el is húzza, akkor se fog jó tenni neki).

További tuningolásként lehet gondolkozni motorcserén, valami lassabb, de nyomatékosra. Bühler, Roco vagy ha bedurvul az ember, akkor Maxxon, Faulhaber, Escap... bár ezek ára a gép árának többszöröse lehet. :-)

Előzmény: RhB (13128)