hmsoft Creative Commons License 2016.02.09 0 3 426902

Egy kis carszkojeszelói: teherkocsik (tvsz.ru, rzd-partner.ru alapján)

Az OVK (leánykori nevén Tyihvini Vagongyár, TVSzZ) két új teherkocsi-típust mutatott be. Mindkettőt nyersanyagszállításra lehet használni, és közös jellemzőjük, hogy az állomási vágányok hosszabbítása nélkül próbálják növelni az elegytömegeket.

A 12-6877 jelzésű, hattengelyes, ízelt kocsi raktömege 117 tonna, térfogata 135 köbméter. Ha 1050 méteres állomási vágányhosszra mozdonycsoportostul beférő, szokványos alapegységet képezünk belőlük, akkor a jelenlegi "etalon" számítások szerinti 6300 helyett 8900 tonnára adódik az alapegységünk. Szép-szép, de tegyünk hozzá két "de"-t. Egyrészt, a 71 kocsi & 6300 tonna némi tartalékkal rendelkező számítás, például csupa Tpr szerkesztési szelvényű, négytengelyes ércszállítóból éppen 7100 tonnára adódna. Másrészt hattengelyes (háromtengelyű forgóvázas) magasoldalfalú kocsi volt már: az 50-es, 60-as években gyártotta az ukrajnai Krjukovo, és az UVZ. Igaz, a típus 94 tonna raktömegű és 33 tonna öntömegű volt (105 köbméteres kapacitással), tehát alig haladta meg a 21 tonnát a tengelyterhelése. De még ebből is megvolna a 8 ezer tonna.

A 12-9548 típus négytengelyes, fenékürítős, 108 köbméteres, 83 tonna raktömegű, 25 tonna öntömegű. Vagyis 27 tonna tengelyterhelésű. Ami a 25 tonna "jegének a megtörését" illeti, az már korábban bekövetkezett, a közcélú hálózaton már vannak vonalak, ahol hivatalosan engedélyezték a 27 tonnát. (Sajátcélún 32 is van, de az sajátcélú.) Viszont nagyobb gyártók nem haraptak rá a lehetőségre - egészen idáig. (Megjegyzem, 2013-ban született egy tanulmány, amely arról mesélt, hogy az oroszországi közcélú hálózat alépítmény- és műtárgy-szempontból gyakorlatilag teljes mértékben támogatja a 10,5 tonna/méter terhelési értéket. Ami "felépítményre lefordítva", tartalékkal együtt is megvan 32 tonna tengelyterhelés. A lehetőség tehát adott, egyre inkább a hatóságon a sor.)

hm