Helló megint :)
Mivel nem volt kedvem itt fél oldal matematikával megmutatni, hogy miért is nem független a lengésidő a súlytól ezekben a mechanikákban, ezért nem válaszoltam. De találtam egy jó kis cikket :)
http://www.mvltrade.hu/history.htm
Ennek a közepe táján találod:
Visszavezető gátszerkezetek: orsójárat, Clement, Brocot stb. gátszerkezet (ingához)
Ezek, mint a - korábban látható - sémáikról is kiderül, a gátló (inga, foliot, billegő) teljes lengése alatt kapcsolatban vannak az óraművel, és visszalengésük folyamán egy kicsit visszafelé is mozgatják a gátkereket. Ez fékezi a gátló lengését, és nagyon lerontja a pontosságot, ráadásul a meghajtó nyomaték változása jelentős mértékben befolyásolja a lengésidőt!.
Nyugvó-súrlódó gátszerkezetek: cilinderjárat, duplex járat, ollós gátszerkezet, Graham horgony stb. (ingához)
Ezek gátlói már nem mozgatják ide-oda a gátkereket, de mindvégig súrlódnak a gátkerék fogaival. Mivel ez a súrlódási erő függ a meghajtó nyomatéktól, ezért az ezek lengésidejét is befolyásolja. De ez a hatás sokkal kisebb, és megfelelő minőségű kivitelezésnél a visszavezető gátszerkezeteknél sokkal pontosabbak lehetnek. Az ingás Graham járat ezért alkalmas nagyon nagy pontosságra is, hiszen az inga lengésszöge igen kicsi, és ugyanakkor a tömege relatíve nagy, így nagyon precíz kivitelezés esetén (csiszolt acél gátkerék, rubinkő horgonyok) nagyon kicsi a fékező hatás, és mivel a precíziós ingaórák súlyhajtásúak, így nem változik a meghajtó nyomaték, tehát a súrlódási erő is állandó. Erre pedig az óra beszabályozható.
A meghajtó nyomaték súlyhajtásnál meg ugye főleg a ráaggatott súly nagyságától függ... Tehát ha azt megváltoztatod, a lengésidő is megváltozik, után kell állítani az ingát. Mellesleg itt a precíziós ingaóráknál a súlyhajtást állítja szembe a rugóhajtással, ahol akármennyire is nem látod be, bizony folyamatosan változik a nyomaték menet közben, a súlyhajtással ellentétben.
Ráadásként még: minél határozottabban hallod a tik-tak hangot, annál nagyobb az a bizonyos súrlódás is... Tehát egy ponton túl csak a szerkezet erősebb kopását éred el, nem nagyobb pontosságot.
Egyetlen szóval sem írtam sehol olyan hülyeséget, hogy a súllyal állítod be a pontosságot. Az más kérdés, hogy agyonkopott, mocskos, elhanyagolt szerkezetnél segít a nagyobb súly...
Kellemes Ünnepeket mindenkinek! :)