Mágus23 Creative Commons License 2015.12.28 0 1 60524

Üdvözletem!

Az gőzmozdonnyal továbbított ingavonatok esetén ahogy azt ANDRÁS fórumtársunk is említette valóban gépkezelő végezte a mozdony irányítását. Az ingavonati kísérletek kezdetén a 324 sorozatú mozdonyok alkalmazása folyamán a gőzszabályzó visszazárását a vezérlő kocsiról üzemi fékezés esetén is elvégezték, azonban mivel ebből számos baleset keletkezett, ezért a végleges ingavonati közlekedés bevezetése idején már a gőzszabályzót a vezérlő kocsiról történő fékezés esetén csak gyorsfék állásban volt lehetséges automatikusan lezárni. A gépkezelő tolt vonat esetén a vezérlő kocsiból jelzőcsengő és telefon útján kapta az utasításokat.A hangjelzéseket a vezérlő kocsi sípjával is lehetett adni. A mozdonyok vezető állásán a gőzszabályzó rudazat mellett volt kialakítva egy léghenger, amely adott esetben a szabályzót működtette. 1986 őszén amikor egy baleset sorozatban négy darab M41 sorozatú mozdony Budapesten a Hámán Kató fűtőházban szolgálatképtelenné vált,

felvetődött az esztergomi oldalban egy vonatpár gőzmozdonyos ingavonatként történő közlekedtetése. Erre a célra a 424 262 pályaszámú mozdony lett kiszemelve. Mivel akkor a Hámánban már gőzös-inga nem volt, ezért egy kísérleti próbamenet lett előkészítve a 424 262-essel és egy 0-ás vezérlőkocsival. Mivel a 262-es már régóta nem volt ingavonati szolgálatra használva, ezért próbaképpen összekapcsolásra került egy vezérlő kocsival. Azonban a mozdony vezérlő vezetékének villamos problémái miatt nem került üzemeltetésre az esztergomi vonalon a gőzös-inga. Ennek oka az volt, hogy a villamos vezérlővezetéket a 262-esen újra kellett volna kábelezni, és ezt a faladatot a fűtőházban nem hajtották végre.