klemx Creative Commons License 2015.12.10 0 0 6895

12. nap, nov. 16. csüt  Batalha

(Először is elnézést kérek, nekem is ki kell adni egy “Javított kiadást”, mint Esterházynak, annyi a hiba, pedig nem is olvastam még végig :) - rögtön  az előzőben az első Braganza király természetesen - 1640 - nem III., Hanem IV. János (Joao). Fatima leírásánál pedig, amiket évekkel korábbi olvasás élményeim alapján írtam, gyakorlatilag minden téves. 3 gyerek volt és 1917-ben - bővebben Wiki: https://hu.wikipedia.org/wiki/F%C3%A1timai_jelen%C3%A9sek .)

Batalha már messziről fantasztikus. (Rövid magyar összefoglaló: https://hu.wikipedia.org/wiki/Gy%C5%91zelmes_Sz%C5%B1z_M%C3%A1ria-kolostor  )
Neve: Győzelmes Szűz Mária kolostor és Templom. Világörökség.


Az aljubarotai csata győztes hadvezére

 

I. János király fogadalmat tett, ha megnyeri az aljubarotai csatát az kasztíliaiak ellen, (1385), akkor egy csodás templomot épít Szúz Mária tiszteletére. Neje (házasság: 1387), az angol Filipa de Lencastre hozta a divatos angol gót stílust, noha már 1386-ban neki is álltak az építésnek, gót és a Befejezetlen Kápolna inkább manuel stílusban. A vezető építész akkor Alfonso Domingues, 1402-ig, a gót rayonnant stílus volt a meghatározó - ez a flamboyant megelőző szakasz, ebben épült legnevezetesebb a Canterbury Katedrális, vagy a Chartres-i Katedrális, - még nem, de már majdnem az önkényes díszek egymásra halmozásának építészeti világa. A “lángolás” még visszafogottabb, az öncélú szépségideál még nem rendel maga alá minden racionalitást. Szinte "tömzsinek” hat, alacsonyabb, szélesebb (pl. az ablakok). Ebben biztosan szerepe volt a feleség importálta angol mestereknek is.

 

 

Domingues munkáját V. Alfonz építésze Fernao de Évora folytatta (1448-1477) egy kolostorszárny és kerengő hozzáépítésével. Őt id. Mateus Fernandes követte (1480-1515) a Befejezetlen Kápolna portálján dolgozott többek között a királyi szárny kerengőjének teraszait és árkádait csinálta meg. Dolgozott még az épületen a híres Joao de Castilho is, akit a belémi Szt Jeromos Kolostor okán ismerünk. A Befejezetlen Kápolna (kb. 1513-28) már reneszánsz jegyeket mutat.




Ezt is megviselte a nagy földrengés 1755-ben és még jobban Napóleon csapatai, akiket kedvenc tábornokainak egyike André Masséna (l'Enfant chéri de la Victoire), vezetett.


A templom maga kereszt alaprajzú, háromhajós egy kereszthajóval. Hossza 80, szélessége 22 és magassága 32,5 m. (Nem is olyan magas!) A szerkezet, a keskeny oldalhajók a francia, jegyeit hordozzák, de különösen a boltozaton megjelenik az angol gót stílus is.

 

Alaprajz

Az alaprajz (sárga a Befejezetlen Kápolna), alatta a templom, jobbra a kis kiugró az Alapítók Kápolnája, a templom szentélye melletti nagyobb teremben van az Ismeretlen Katona Sírja, alatta a nagy kerengő a Királyok Csarnoka, alul a hosszúkás az ebédlő, ma kiállítás, mellette V. Alfonz kerengője.


A déli oldalon mehetünk be, szemben van a bejárat a kolostorba, de onnan elküldenek a nyugati kapuhoz, a templom “végébe”, ott a hossztengely szerint jobb oldalon van az Alapítók Kápolnája. Itt is meg kell mutatni a jegyet.

 


A templom és benne az Alapítók Kápolnája eredetileg királyi panteonnak épült.  




Egy négyzet alakú kb. 20 x 20 méteres kápolna, oszlopokkal, 8 db kör alakban elrendezve, az oszlopokról induló hálós boltívekkel lefedve. Az oszlopok között középen I. János és feleségének, az angol Philippának a szarkofágja. A kápolna falaiban is sírfülkéket alakítottak ki, I. János fiainak sírjaival, kiemelt helyen Tengerész Henrik díszes sírja.

 

A templom másik oldalán ismét jegyellenőrzés és a Királyok Csarnokába lépünk be.  átjárón keresztül jutunk be a Királyi kerengőbe. Ez egy csudálatos harmóniával megépített kerengő finoman kidolgozott hálószerű kőcsipkékkel díszítve. A mánuel stílusú keleties, légies arab vonásokat hordozó, ornamentikának gyöngyszeme. Jellegzetes mintái a növényi motívumok, Mánuel király gyűrűs éggömbjével illetve a Krisztus-rend kettős keresztjével.

 


 

 Szemben egy nagy színes üvegablak, Krisztus szenvedését ábrázolja. 

A keleti oldalon található 20 x 20 m (pontos lábmértékem szerint :)) csillagboltozatú Káptalan teremben találjuk balra az ismeretlen katona sírját. Feszület felette, két katona mellette.

A sírnál örökmécses ég és folyamatosan két katona áll díszőrséget.

 

a kápolna mennyezete:


A szemben van a refektórium méretes terme kis kiállítással. Közöttük az egyik sarokban egy díszes kút, amiről nem sokat tudtam meg.


A “kis” kerengő V. Alfonz (ur. 1438-1481) rendeletére készült, mestere Fernao de Évora, aki a felirat szerint egyszerű, ámde zord, dél mediterrán gót stílusban építette.

 



Szinte váratlanul kerül az utcára az ember, innen kell megközelíteni a Befejezetlen kápolnát, amely mintegy a templom apszisának folytatása, amit Duarte király (ur. 1433-38) kezdett építeni, aztán sokan folytatták, még száz évig, de ma is csak a fele van készen.  

 

 

 


Nagyon hatásos nyolcszögletű gótikus. A mánuita stílus legdíszesebb példája, legszebb része a 15 méter magas és 7 méter széles kapuzat, amin Mateus Fernandes évtizedekig dolgozott.
Részlet a kapuzatból:

 

Itt van Duarte (1391-1438) királynak és feleségének, Aragóniai Eleonórának (1402-1445) sírja, amelyeket 1810-ben francia katonák kiraboltak.


Itt is van, pl. V. Alfonz egyik fiatalon meghalt fiának (Joao) a szarkofágja is.

 

 

Most, hogy gyorsan bejártam az egészet, csodálkozom, hogy csak ilyen kicsi. amilyen kicsi olyan szép, állítólag a leglátogatottabb hely az egész országban.

 

 

A keleti homlokzat

 

 

Az északi homlokzat

 

A nyugati homlokzat, a lemenő nap aranyában 

 

 

 

 

Megkeresem a szállást. Egy tízessel olcsóbb, mint a tegnapi, félek, hogy ebben már ágy se lesz.

 

De VAN! Sőt, teljesen jó a szoba. Az igaz, hogy nincs kilatás a katedrálisra, mint ígérték de minden teljesen jó. Új, nagy, szép. Még van erkély is. El, kell menni vacsorázni, sajnos. Ez kis város, szerencsére nincsenek távolságok.  A kolostor mellett találtam egy éttermet, így aztán előtte - utána csináltam néhány képet a kivilágított épületről, sajnos nem volt állvány a gép alá.